Buurten in Stadsdriehoek en de Lijnbaan

5 maart 2007

Buurten in Stadsdriehoek en de Lijnbaan

We begonnen met een afspraak met opbouwwerkers Mimoun Moumou en Ed de Meijer in de Kipstraat.SP-lid Corrie Bredius schoof hier ook aan. Corrie vertelde over intimiderende interventieteams die met veel machtverstoon de mensen de stuipen op het lijf joegen.Met zeven personen worden onnodige vragen gesteld over priveomstandigheden en buren. We spraken met de opbouwwerkers over de komst van verslaafdenopvang de Kouwenburg, waar bewoners rond de Pompenburg erg bezorgd over zijn en ook over het Laurenskwartier, het gewenste stadspodium staat op de lange baan.

Het behouden van groen kost moeite in de Stadsdriehoek, er is een groot tekort aan groen. 'Ook is er een tekort aan sociale cohesie daar moet meer in geinvesteerd worden. Woningcorporaties PWS en de Centrumraad zien dat niet en investeren liever in baksteen en beton' vertelden ze de fractie. In het Oude Havengebied is er veel stankoverlast van de parkeergarages. De Pannekoekstraat en omgeving loopt erg goed, erg populair onder jongeren (MaHo-kwartier).
Bij SP-lid Marjolein Jacobs

Bij SP-lid Marjolein Jacobs Bij SP-lid Marjolein Jacobs Bij SP-lid Marjolein Jacobs

Hierna gingen op bezoek bij SP-lid Marjolein Jacobs, ze werkt als ambtenaar op het Stadhuis, waar ze ook op kijkt vanuit het keukenraam. We werden getrakteerd op een vervroegd paasontbijt Marjolein woont in de Sint Jacobstraat, waar veel sociale samenhang is en er nog gegroet wordt op de binnenplaatsjes. Ze was blij om te horen dat de bouw van het Vectorgebouw (hoogbouw) op de Jacobsplaats van de baan is en dat er wordt gedacht aan de aanleg van een park.

Hierna ging de Rotterdamse fractie met Jan en alleman SoeP uitdelen bij de Koopgoot.

de fractie in de Koopgoot Jan in het nieuws Josine en Krista van Velzen Edwin en Jessica

Als laatste gingen we op bezoek bij bewoners Mary Raak en Lily Zaric in de flat aan de Jan Evertseplaats aan de Lijnbaan waar tot nog toe 6 hoge flats zijn gepland, waarvan 1 net zo hoog als het Nationale Nederlanden gebouw. Resultaat; geen uitzicht meer en nog meer luchtvervuiling. Ook de tuin zal grotendeels verdwijnen en zal er een parkeergarage onder gebouw worden. Inmiddels hebben ze 540 handtekeningen opgehaald bij 700 adressen.

uitzicht vanaf de flat aan de voorkant uitzicht vanaf achterkant de tuin die gaat verdwijnen Lily laat haar eigen plan zien