Wie is Rotterdamse Statenkandidaat Wiel Senden?

22 februari 2007

Wie is Rotterdamse Statenkandidaat Wiel Senden?

7 Maart gaan we naar de stembus voor de Provinciale Staten. Op nummer 2 van de lijst prijkt de naam van Wiel Senden. Wiel is oudgediende en lang actief voor de Rotterdamse SP. Ook heeft hij als regiobestuurder zitting in het partijbestuur. De kans is haast 100 procent dat Wiel na 7 maart zitting zal hebben in de Staten. Tijd dus voor een kort interviewtje.

Wiel SendenWaarom stel je je kandidaat voor de provincie?
"Het is belangrijk dat de SP overal wordt vertegenwoordigd. Nu we groter zijn geworden, verwachten de mensen ons ook goed vertegenwoordigd op alle niveaus. Daarnaast kiest de Provincie de Eerste Kamer."

De provincie gaat toch over natuur, dijkversterking en muskusratten? Wat heeft de Rotterdammer er aan?
"Rotterdammers willen toch in de buurt kunnen recreëren? Dan moet die mogelijkheid er wel zijn. Daarnaast gaat de provincie over milieu, lucht- en waterkwaliteit. Daar is het nog slecht mee gesteld in de stad. En als de dijken niet op orde zijn, hebben Rotterdammers ook natte voeten."
Wiel zou graag zelf de portefeuille natuur en milieu onder z’n hoede nemen: door z’n werk voor Kiwa (een kwalificering voor watersystemen) is hij daar al goed in thuis. Ook z’n werk eerder voor de Tweede-Kamerfractie bij de Milieualarmlijn draagt daaraan bij.

Wordt het geen lastige campagne? De mensen staan nooit zo te trappelen om te gaan stemmen voor de provincie.
"Wij moeten duidelijk maken dat de provincie ook de Rotterdammers raakt. Een streekplan klinkt ver weg, maar de gemeente zal zich toch aan streekplannen moeten houden als het bijvoorbeeld gaat over grootschalige sloop en nieuwbouw. Wij moeten dat soort voorbeelden verzamelen en duidelijk maken voor de kiezer."

Hoeveel zetels halen we?
"Nu hebben we vier van de 84 zetels. De Staten krimpen naar 55 zetels. Als we net als bij de landelijke verkiezingen 15 procent halen, komen we op zo’n acht zetels. Maar laat ik voorzichtig zijn: het worden er ergens tussen de vijf en de tien."

Dit artikel verscheen in Hier & Nu van januari 2007

Meer over Wiel en de andere kandidaten op zuidholland.sp.nl...