SP wil zorg voor ex-AMA's

8 februari 2007

SP wil zorg voor ex-AMA's

Theo Cornelissen stelde vandaag vragen over de positie van jonge asielzoekers in Rotterdam. De inhoud van een brandbrief van deskundigen op het gebied van geestelijke gezondheidszorg over zogenaamde (ex)AMA's, alleenstaande minderjarige asielzoekers, laten alle alarmbellen afgaan. Hieronder de bijdrage van Theo Cornelissen

'Wij kregen zojuist een brandbrief van deskundigen op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg over ex AMA’s. Deze jongeren kunnen door het beleid van de vorige regering op geen enkele voorziening beroep doen. In 2006 is het ministerie van Justitie begonnen met het stopzetten van alle voorzieningen – leefgelden en verzekering – van AMA’s zodra zij achttien zijn, het moment dat ze dus ex AMA worden. In Rotterdam Rijnmond zijn deze ex AMA’s nu dus uitgesloten van opvang. Rond november 2006 waren al bij meer dan tweehonderd jongvolwassenen in de gemeente Rotterdam alle voorzieningen gestopt en deze groep groeit nog steeds. Landelijk gaat het om een veel grotere groep.
Voorzitter, als je geen leefgeld meer hebt en je hebt geen papieren dan kan je de huur niet meer betalen, dat is duidelijk. Veel van deze jongeren raken dus dakloos en moeten op andere manieren proberen hun kostje te winnen.

Activisten voeren actie bij uitzetcentrum Zestienhoven

Een korte opsomming van de problemen die dreigen zouden voldoende moeten zijn om alle alarmbellen af te laten gaan: een verhoogd risico op prostitutie, criminaliteit en zelfmoord; ernstige lichamelijke verwaarlozingen en allerlei vormen van uitbuiting en misbruik. Veel ex-AMA’s hebben psychiatrische problemen, zijn ernstig getraumatiseerd en hebben veel zorg nodig. De hulp die zij nodig hebben is bijna onmogelijk te bieden als de meest elementaire levensvoorwaarden ontbreken. Uit onderzoek blijkt dat deze groep bijzonder kwetsbaar is en dat tot 60 procent van de AMA’s psychiatrische hulp nodig heeft, maar heel moeilijk toegang vindt tot de geestelijke gezondheidszorg. De deskundigen in de brief spreken bijvoorbeeld over allerlei chronische lichamelijk klachten en vormen van psychiatrisch en maatschappelijk verstoord functioneren, waaronder ernstige psychose en suïcidaal gedrag. Hoe langer hun situatie voortduurt, hoe ernstiger de klachten op de lange termijn. Veel ex-AMA’s hebben ondertussen zelf kinderen. Deze kinderen hebben ook geen toegang tot hulpverlening en andere voorzieningen. U kunt zich de problemen voorstellen.

Voorzitter Wie deze brief leest hoeft niet te twijfelen over de ernst van de situatie. Die is niet ontstaan door de AMA’s zelf maar door het hardvochtige en harteloze beleid van Verdonk. De SP-fractie heeft vaker aandacht gevraagd voor de situatie van ex-AMA’s in Rotterdam. Al in 2005 stelden wij schriftelijke vragen over de gevolgen van het stopzetten van de leefgelden aan AMA’s. Begin dit jaar heeft de SP dit probleem nog in de commissie ‘bestuur en veiligheid’ aangehaald. Het toenmalige college leek niet van de ernst van de situatie doordrongen. Mevrouw Strörmann is 14 november in de commissie MVP ook weer over de situatie van de ex AMA’s begonnen en heeft toen weer gevraagd of het college een beeld kan geven over de aantallen dakloze jongeren.'

Cornelissen vroeg het college of ze kennis heeft genomen van de zorgen van de deskundigen. De SP wil ook weten welke actie het college gaat ondernemen om te zorgen dat ex-AMA’s kunnen voorzien in hun basisbehoeften voeding, wonen en veiligheid. Welke actie gaat het college vervolgens ondernemen om de psychologische problemen van veel ex AMA’s het hoofd te bieden? Hoe zorgt het college ervoor dat deze jonge mensen de weg vinden naar de zorg die ze nodig hebben? Houdt het college er rekening mee dat veel ex-AMA’s ondertussen zelf kinderen hebben en dat deze kinderen specifieke hulp nodig hebben? Hoe gaat het college zorgen dat ze toegang krijgen tot goede psychische hulpverlening?