SP wil debat over toekomst openbaar vervoer in de Randstad

8 februari 2007

SP wil debat over toekomst openbaar vervoer in de Randstad

Leo de Kleijn van de Rotterdamse SP-fractie stelt vandaag vragen aan het college over het idee van de directeur van de RET, Pedro Peters, voor een fusie van de stadvervoerbedrijven van de grote steden en Connexxion.

Leo de Kleijn In de ogen van de SP wil Peters zo’n fusie omdat hij er een oplossing in ziet voor allerlei problemen die worden veroorzaakt door de marktwerking in het openbaar vervoer. Hij stelt onder andere dat een groot vervoersbedrijf tienduizend werknemers meer mogelijkheden biedt voor de broodnodige investeringen in het openbaar vervoer. Ook betoogt Peters dat een groot OV-bedrijf voor de hele randstad tegenwicht kan bieden aan dreigende overname van vervoersbedrijven door buitenlandse commerciële vervoerders.

Het fusie-idee van Peters roept bij de SP veel vragen op. Raadslid Leo de Kleijn: ‘Als je echt wilt komen tot een integraal openbaar vervoer in de Randstad, zal ook de NS daarbij betrokken moeten worden. NS verzorgt de grootste reizigersstroom tussen de verschillende steden in de Randstad.’ In de ogen van de SP staat één OV-bedrijf voor de Randstad haaks op het systeem van concessieverlening, met heel veel kleine, versnipperde concessies. Het idee van Pedro Peters staat dus haaks op de markwerking.

Peters roept de lokale en landelijke politiek op om zich uit te spreken over een mogelijke fusie. Dàt is de SP met Peters eens. In de ogen van de SP moet de politiek het voortouw nemen in de discussie over de toekomst van het openbaar vervoer in de Randstad.