Platform ‘Stop de heliherrie’ bundelt de krachten tegen overlast

23 januari 2007

Platform ‘Stop de heliherrie’ bundelt de krachten tegen overlast

Op uitnodiging van de SP is dit weekend het platform ‘Stop de heliherrie’opgericht. De fractie ziet in een aan te leggen helikopterhaven in de wijk De Esch een verkapte uitbreiding van Zestienhoven. De aanleg heeft grote gevolgen voor de omwonenden wat betreft geluidshinderen en milieuschade. Meerdere bewonersgroepen hebben dan ook al individueel hun bezwaren kenbaar gemaakt. Maar het werd tijd de krachten te bundelen.

Belangrijkste bezwaar is dat de omwonenden, maar ook de bewoners van Alexanderpolder, Feijenoord en IJsselmonde extra geluidshinder zullen ondervinden van de twintig vluchten per dag. Daarnaast zal de luchtkwaliteit – toch al in de verdrukking door het verkeer over de A16 – verslechteren: helikopters zijn zo’n vier keer viezer dan auto’s. Rotterdam heeft zich als een van de grote steden aangesloten bij de Large Cities Climate Leadership Group. Dit netwerk van wereldsteden wil kennis en ervaring uitwisselen om de uitstoot van koolstofdioxide te verminderen. Daarnaast willen deze steden nationale overheden en het bedrijfsleven stimuleren om maatregelen te nemen tegen klimaatverandering. Hieronder valt de aanleg van een helihaven wat ons betreft niet. Commerciële helikoptervluchten lijken zo een speeltje voor de rijke happy few en de snelle jongens, terwijl de lasten voor de omwonenden zijn.

Tijdens de eerste bijeenkomst bleek voorts dat de informatie van gemeente en deelgemeentes aan de bewoners in het gebied bijzonder summier is geweest. Alleen mensen uit De Esch bleken goed op de hoogte van de proefvlucht die vorig jaar in de zomer is gehouden.

25 Januari neemt de Rotterdamse raad een beslissing over het voorbereidingsbesluit voor de helihaven. De leden van de raad doen dit dan zonder een goede onderbouwing van nut, noodzaak en gevolgen van een helikopterhaven. Momenteel wordt er landelijk gewerkt aan regelgeving rondom helikopterhavens. De SP pleit er dan ook voor – in navolging van de Ministeries van Milieu en Verkeer en Waterstaat – de beslissing minstens tot dan op te schorten.

Deelnemers aan het platform ‘Stop de heliherrie’ zijn: Bewonersplatform DWL, Bewoners Steunpunt Alexander, SWO Kralingse Veer, Het Rotterdams Milieucentrum, Milieudefensie Rotterdam, verontruste bewoners en de SP Rotterdam.