Meld uw ervaringen met de Wmo!

21 januari 2007

Meld uw ervaringen met de Wmo!

WMO
Sinds 1 januari hebben we de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). De huishoudelijke verzorging en de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) vallen daaronder en worden voortaan door de gemeente zelf geregeld. De wet heeft gezorgd voor grote onrust, en de SP maakt zich daar zorgen over. Daarom roepen we u op uw positieve én negatieve ervaringen te melden.

Reacties zijn elke werkdag welkom van 10.00 tot 12.00 op het Wmo-meldpunt van de SP, telefoonnummer (010) 417 24 04 en via rotterdam@sp.nl.

Maar u kunt natuurlijk ook gewoon de enquête invullen. Maak daarvoor hieronder uw keuze:

Ik vul de enquete online in. Ik ben een:
-Cliënt
-Werker thuiszorg
-Huisarts of andere zorgverlener

Hieronder vindt u enkele zaken waar u mee te maken kunt krijgen:

• Thuiszorg Rotterdam dreigt de huishoudelijke hulp niet meer te mogen doen, waardoor ouderen hun vertrouwde hulp kunnen verliezen en personeel op straat kan komen te staan. Er zijn te lage tarieven voor zorg afgesproken met de instellingen.
  • De indicatie (de vraag of u hulp nodig hebt of niet) wordt door de gemeente zelf gedaan en wordt mogelijk strenger, waardoor u minder hulp krijgt of minder gekwalificeerd personeel.
  • Rekeningen voor de eigen bijdrage kunnen te laat komen door achterstanden bij het betalingskantoor (CAK), waardoor rekeningen zich opstapelen.
  • De vraag is ook op het CAK voldoende rekening houdt met verschillende eigen bijdragen, waardoor u meer betaalt dan u hoeft te betalen.
  • De persoonsgebonden budgetten, waarmee mensen zelf zorg kunnen inkopen, worden mogelijk te laat uitgekeerd en zijn wellicht te laag.
  • Ook als u nog klachten hebt over Vervoer op Maat horen we dat graag.

De Wmo betekent dat de gemeente veel meer zelf mag regelen. Dat is een kans om de zorg in Rotterdam veel beter te regelen, maar dat lijkt niet te gaan gebeuren. In plaats daarvan wordt de onzekerheid voor gebruikers en personeel steeds groter. Wilt u uw ervaringen met de nieuwe wet kwijt - of u nu een individuele gebruiker, gebruikersorganisatie of thuiszorginstelling bent – meld die dan aan ons via bovenstaand telefoonnummer of e-mailadres. Met uw verhaal kunnen we beter volgen hoe het gaat met de zorg in Rotterdam en kunnen we problemen aankaarten, in de gemeenteraad en in de Tweede Kamer.