SP wil dat Rotterdam kiest voor ‘open source’

13 december 2006

SP wil dat Rotterdam kiest voor ‘open source’

Het Rotterdamse SP-raadslid Leo de Kleijn wil van het college weten of het bereid is het zogenaamde manifest van de ‘open’ gemeenten te ondertekenen. Op 6 december van dit jaar presenteerden de gemeenten Almere, Assen, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Leeuwarden en Nijmegen dit manifest. Hierin pleiten betrokken gemeenten voor een meer open ICT strategie, leveranciersonafhankelijkheid, interoperabiliteit, transparantie en digitale duurzaamheid.

De betrokken gemeenten willen bij het aankopen van software afdwingen dat de programma’s die zij gebruiken op meerdere besturingssystemen kunnen draaien om zodoende minder afhankelijk te zijn van een of enkele software monopolisten.

Leo de Kleijn vraagt zich af of de gemeente Rotterdam gevraagd is het manifest te ondertekenen en hoe het college op die vraag heeft geantwoord. De SP-fractie wil dat de gemeente het manifest ondertekent. De SP fractie is groot voorstander van het werken met software die gebaseerd is op open standaarden, en waar mogelijk op open source software. Dit verkleint de afhankelijkheid van grote software bedrijven en kan behoorlijke besparingen in licenties opleveren. Bovendien is het duurzaam en toekomstvast waar het gaat om gegevensopslag en transparant qua veiligheid van gegevens.

Leo de Kleijn: ‘De gemeente Rotterdam zou zowel financieel als ‘software-strategisch’ groot profijt kunnen hebben als het ICT beleid van de gemeente en gemeentelijke diensten meer gebaseerd werd op bovengenoemde standaarden.’ De Kleijn wil dat het college binnen afzienbare tijd op dit punt een beleidsdocument voorlegt de raad.

Leo de Kleijn, raadslid SP

Meer informatie: