SP heeft vragen over metrobrand De Akkers

3 december 2006

SP heeft vragen over metrobrand De Akkers

Rotterdamse Metro
De fractie van de SP in Rotterdam heeft vragen gesteld over de brand bij metrostation De Akkers. Hoewel directeur Pedro Peters met betrekking tot die brand spreekt van pure overmacht, blijkt uit informatie die de SP-fractie onder ogen is gekomen dat dit wat betreft de nasleep van de brand voorbarig is. Zoals de SP vaker heeft betoogd, zijn de combinatie van slecht management en bezuinigingen en reorganisaties die pogen het bedrijf ‘marktconform’ te maken er de oorzaak van dat er keer op keer zaken mis gaan bij de RET. Uit onze informatie blijkt dat dit ook weer voor de brand bij metrostation De Akkers geldt.

Van die brand werd om 23.49 uur melding gemaakt. De drie CTS’ers, personeel dat valt onder de Centrale Verkeersleiding en dat in het geval van calamiteiten (‘verstoring van het exploitatieproces’) moeten optreden, ter plekke hadden geen zogenaamde VOP bevoegdheid en waren daarom niet bevoegd voor het testen en aarden van de derde baan. Werkzaamheden die noodzakelijk zijn voordat mensen op het spoor met hun werk kunnen beginnen. Er moest daarom een elektrotechnische veiligheidskundige van huis komen om die werkzaamheden uit te voeren. Deze was pas om 00:35 uur ter plaatse. Pas om 01:30 uur was men de brand meester.

De kern van het probleem is de bevoegdheid van de drie CTS’ers ter plekke. De bevoegdheid tot testen en aarden van de baan krijgt men na een opleiding van twee dagen in Amersfoort– de bevoegdheid blijft in stand als jaarlijks meegedaan wordt aan een eendaagse opfrissingcursus. Toen die CTS’ers werden ondergebracht bij de Centrale Verkeersleiding is toegezegd dat ze allemaal een adequate opleiding zouden krijgen. Nu blijkt dat ze die opleiding nog niet hebben gehad. Daardoor zijn de bluswerkzaamheden in de nacht van 31 oktober op 1 november ernstig vertraagd. Die vertraging heeft enorme gevolgen gehad voor de omvang van de schade.

In het ADRD van 29 november stelt Peters nog dat onderzoek wordt gedaan naar de brand. In de Metro van dezelfde dag stelt een van zijn woordvoerders het tegenovergestelde.

De SP-fractie is bezorgd over de toestand bij de RET. Wij stelden daarom vragen aan het college van B & W. De SP wil onder andere weten of het college op de hoogte is van het ontbreken van bevoegdheden van CTS’ers bij de RET en of het college bereid is zorg te dragen voor een onafhankelijk onderzoek. De vragen vindt u als bijlage bij dit persbericht.

Leo de Kleijn, raadslid SP

Meer informatie:

Leo de Kleijn, raadslid SP
l.dekleijn@chello.nl

De schriftelijke vragen aan het college van B & W.