SP wil andere kant op met openbaar vervoer in R'dam

30 november 2006

SP wil andere kant op met openbaar vervoer in R'dam

Leo de Kleijn, raadslid SP
De SP-fractie in Rotterdam is blij dat het principebesluit over Randstadbus van tafel is. Het besluit toont aan dat actievoeren zin heeft. De SP heeft altijd achter het verzet van het personeel van de RET tegen de opsplitsing van hun bedrijf gestaan. De meerderheid van de Rotterdammers was tegen de uitverkoop van ons openbaar vervoer door achtereenvolgende VVD-wethouders.

De SP-fractie is echter niet enthousiast over het alternatieve scenario waar het college voor kiest, namelijk de openbare aanbesteding van het busvervoer in Rotterdam en omgeving in 2009. De SP heeft altijd gepleit voor de variant waarvoor in Amsterdam is gekozen, namelijk een integrale aanbesteding van het openbaar vervoer in 2012. Deze variant geeft niet alleen meer tijd om die aanbesteding te winnen, maar biedt vooral ook de mogelijkheid dat de verplichte aanbesteding uit de Wet Personenvervoer wordt gehaald, bijvoorbeeld door een nieuwe regering. De SP is tegen de marktwerking in het openbaar vervoer en zal er alles aan doen de verkiezingsoverwinning van 22 november jl. zo te verzilveren dat van verplichte aanbesteding straks geen sprake meer is.

De fractie van de SP in de Rotterdamse gemeenteraad zal aandringen op behandeling van het onderwerp tijdens de raadsvergadering van 14 december. '

Leo de Kleijn, raadslid SP
Meer informatie: