SP tweede partij van Rotterdam!

23 november 2006

SP tweede partij van Rotterdam!

52.440 stemmen in Rotterdam, 17,6 procent. Daarmee is de SP de tweede partij van Rotterdam in stemmenaantal, groter dan CDA en VVD. Een feestje waard: de SP'ers die niet naar de Melkweg in Amsterdam gingen konden terecht op het SP-kantoor aan de Vijverhofstraat om de uitslagen te volgen en te vieren. Het was druk, het werd laat, iedereen keek vol spanning naar de TV en het werden 25 zetels!

TV-kijken

Campagneleider Kevin Levie bedankte de medewerkers aan de campagne: "De SP is helemaal terug in Rotterdam, en ruim verdubbeld ten opzichte van vier jaar geleden. Vierhonderd vrijwilligers liepen zich de afgelopen weken de benen uit het lijf, stonden op de markt, deden mee aan debatten, verspreidden 230.000 folders, plakten duizenden posters. Deze maand maakte de SP in Rotterdam 150 nieuwe leden, waarvan een groot deel zich meteen wilde inzetten voor de campagne. Applaus voor jezelf, SP-medewerkers bedankt!"

Theo Cornelissen, fractievoorzitter in de gemeenteraad, duidde de uitslag in Rotterdam: "De Rotterdammers hebben genoeg van dit beleid, en het moet menselijker en socialer. De SP wordt steeds groter en binnen en buiten het parlement kunnen we steeds meer doen, in het land en in Rotterdam. Wij willen geen aanbestede thuiszorg, wij willen geen privatisering van de RET. Dit is het begin, we gaan door met de strijd!"

Theo Cornelissen Toffe Haan

Toffe Haan speelde en lanceerde een nieuw SP-lied ("SP, SP / Hoe gaat het ermee / Hoe gaat het op campagne / SP, SP / Hupsakee! / En hier een fles champagne"). Dichter Menno Smit droeg voor uit eigen werk en breidde het refrein van Toffe Haan verder uit met eigen coupletten.

En toen was er bier en wijn, hapjes en salade gemaakt door de migrantenwerkgroep van de SP, tachtig leden van jong tot oud die praatten, lachten en feesten: nu een dagje uitrusten en dan gaan we er weer vier jaar tegenaan!

Menno Smit

Verslag verkiezingsfeest op Radio Rijnmond (Real-formaat)
Theo Cornelissen op TV Rijnmond (Real-formaat)
De volledige uitslagen in Rotterdam