SP pleit voor ID-ers

2 november 2006

SP pleit voor ID-ers

Vandaag heeft de SP het in de Rotterdamse raad voor de ID'ers opgenomen. De SP probeerde steun te krijgen het plan van Thuis Op Straat (TOS), een organisatie die het mogelijk maakt dat honderden jongeren zonder werk in hun eigen wijk aan de slag kunnen.

Het struikelblok bij deze plannen is dat veel ID’ers die al bij TOS werken binnenkort hun baan kwijtraken. Dat terwijl het plan van TOS alleen gaat werken als de ID banen regulier worden gemaakt, dus ’gewit’ worden. De SP wil dat dat gebeurt. Raadslid Josine Strörmann: 'Wij roepen al jaren dat de functies van de meeste ID’ers zo belangrijk zijn dat er reguliere banen van gemaakt moeten worden.'

De wethouder voelt echter niets voor het witten van de ID banen. Hij zegt de problemen die veroorzaakt worden door het wegvallen van de ID’ers op te gaan lossen door het inzetten van herintredende werklozen in zogenaamde terugkeerbanen. Dat betekent: het inzetten van mensen die twee jaar gaan werken met behoud van uitkering. De SP is fel tegen deze banen. Wij vinden dat niemand mag werken zonder een arbeidscontract en een normaal loon. Bovendien vinden wij het bijzonder vreemd om goed ingewerkte en opgeleide mensen te vervangen door totaal onervaren herintreders.

Josine StrörmannStrörmann: ‘De wethouder kan wel zeggen dat hij in het voorjaar met een plan komt om de uitgestroomde ID’ers te vervangen door terugkeer- en participatiebanen, maar per 1 januari 2007 gaan er bij TOS en vele andere organisaties, van dierenambulance tot de speeltuin, heel veel ID’ers wegvallen. Een club als TOS ligt dan dus min of meer op zijn gat.’

De nood is hoog in ID-land. Bij de begrotingsbespreking zal de SP daarom opnieuw over deze kwestie in debat gaan met de wethouder.