SP-Kamerlid Krista van Velzen roept Vreewijk uit tot monument

17 november 2006

SP-Kamerlid Krista van Velzen roept Vreewijk uit tot monument

Krista van Velzen, Tweede-Kamerlid voor de SP
Op maandag 20 november vanaf 15.00 is Krista van Velzen, Tweede-Kamerlid voor de SP, op bezoek in de Rotterdamse wijk Vreewijk, samen met de Rotterdamse SP-fractie. Al jaren gaat de fractie elke twee weken in een andere Rotterdamse buurt op stap onder de noemer; ‘Buurten in de Wijken’. In het tuindorp is er al maanden protest tegen de sloopplannen voor de wijk. Krista van Velzen gaat met bewoners in gesprek om zich te informeren over het verzet in de buurt. Vervolgens roept ze Vreewijk symbolisch uit tot monument.

Vreewijk
Actieve bewoners van Stichting Behoud Ons Tuindorp Vreewijk verzamelen om 15.00 samen met Krista van Velzen op het plein bij De Brink, Dreef 71. Ze gaan langs de deuren om te vragen wat bewoners vinden van de sloopplannen.

Vanaf 16.00 is er een bijeenkomst met Van Velzen voor bewoners in recreatiecentrum De Beukenhorst, Beukendaal 99. Na afloop van de bijeenkomst zal het Kamerlid een plaquette onthullen om het tuindorp symbolisch uit te roepen tot monument. Aan een hoekhuis aan het Weipad in Vreewijk wordt de plaquette opgehangen.

Vreewijk is het eerste Rotterdamse tuindorp, ontworpen door Berlage en Granpré Molière. Corporatie Com.Wonen wil graag slopen in de wijk. De bewoners willen dat Vreewijk een monumentenstatus krijgt om het karakteristieke tuindorp te behouden, en krijgen daarbij steun van architecten en historici.

Meer informatie:

Informatie en meedoen: Edwin de Voigt, 010-4173359,