SP-Kamerlid Krista van Velzen roept Vreewijk uit tot monument

13 november 2006

SP-Kamerlid Krista van Velzen roept Vreewijk uit tot monument

Krista van Velzen, Tweede Kamerlid voor de SP
Op maandag 20 november is Krista van Velzen, Tweede Kamerlid voor de SP, op bezoek in Vreewijk. Van Velzen versterkt de SP-fractie, die elke twee weken door de stad trekt onder de noemer 'Buurten in de Wijken'. In het tuindorp is er al maanden protest tegen de sloopplannen voor de wijk. Vanaf 16.00 is er een bijeenkomst met Van Velzen voor bewoners in recreatiecentrum De Beukenhorst, Beukendaal 99.

Vooraf aan de bijeenkomst gaat Krista van Velzen met actieve bewoners van Stichting Behoud Ons Tuindorp Vreewijk langs de deuren om te vragen wat bewoners vinden van de sloopplannen. Daarna gaat Van Velzen in de Beukenhorst met bewoners in gesprek om zich te informeren over het verzet in de buurt. Vervolgens roept ze Vreewijk symbolisch uit tot monument. Volkszanger Kees Korbijn, uit Vreewik, trapt de bijeenkomst af met een liedje over de sloop van zijn wijk. Na afloop van de bijeenkomst zal Krista Van Velzen een plaquette onthullen om het tuindorp symbolisch uit te roepen tot monument.

Vreewijk is het eerste Rotterdamse tuindorp, ontworpen door Berlage en Granpré Molière. Corporatie ComWonen wil graag slopen in de wijk. De bewoners willen dat Vreewijk een monumentenstatus krijgt om het karakteristieke tuindorp te behouden, en krijgen daarbij steun van architecten en historici.

Meer informatie:

Kevin Levie (organisatie) klevie@sp.nl