SP-fractie wil toch debat verkoop RET-busbedrijf aan Connexxion

22 november 2006

SP-fractie wil toch debat verkoop RET-busbedrijf aan Connexxion

RET-tekening
De SP-fractie vindt het te gek voor woorden dat nu, 21 uur voor aanvang van de raadsvergadering het college haar brief van 29 augustus 2006 intrekt. Die dag besloot het college om het RET-busbedrijf aan Connexxion te verkopen. Is dat besluit nu ook ingetrokken?

Door het bewuste principebesluit van het college van B&W is er nu al bijna 3 maanden grote onrust in Rotterdam rond het OV-busvervoer van de RET. Onrust en bezorgdheid zowel bij de reizigers als bij het personeel. Verschillende stakingen waren de afgelopen maanden het gevolg.

Aan die onrust moet snel een einde komen. Het debat in de gemeenteraad van 23 november had daarvoor kunnen zorgen. En dat kan nog!

De SP-fractie stelt daarom voor om morgen, donderdagmiddag, toch een debat te houden over het principebesluit van het college over de verkoop van het RET-busbedrijf aan Connexxion. In dat debat kunnen we een of meer kaderstellende moties aannemen die het College dan weer in haar toegezegde toekomstige brief aan de gemeenteraad kan verwerken.

De Gemeenteraad is te allen tijde, volgens de Gemeentewet, het hoogste orgaan in de stad en heeft naast een controlerende ook een kaderstellende rol.

De SP-fractie stelt voor de kaders rond de RET morgen opnieuw te stellen. Als de Gemeenteraad morgen besluit om niet een deel van de RET aan Connexxion te verkopen, kunnen we de mogelijkheid van aanbesteding van de gehele RET in 2012 open houden. Daarmee scheppen we ruimte en tijd om de hele privatisering van het Openbaar Vervoer in Rotterdam ongedaan te maken.

Het college ontweek al eerder in oktober een debat over haar principebesluit. Door dit nu, vlak voor de vergadering, opnieuw te doen, worden zowel de leden van de gemeenteraad van Rotterdam als de medewerkers van de RET, straks voor ongewenste wettelijke voldongen feiten gesteld.

Formeel is het absoluut noodzakelijk dat het College van B&W van Rotterdam de optie van integrale aanbesteding vóór 1 januari 2007 bij de Stadsregio op de agenda zet en dienovereenkomstig laat besluiten.

Leo de Kleijn, woordvoerder verkeer en vervoer in de Rotterdamse SP-fractie

De Gemeenteraad van Rotterdam kan dan ook niet anders, dan morgen 23 november, 5 weken voor de fatale datum, een besluit nemen die het College opdraagt die weg in te slaan en af te zien van haar voornemen tot verkoop van het RET-busbedrijf aan Connexxion.

Voor meer info:

Leo de Kleijn, Gemeenteraadslid SP,