Inburgering is een recht

2 november 2006

Inburgering is een recht

De interculturele werkgroep van de SP hield zondag 29 oktober een bijeenkomst over de Inburgeringswet in het Turkse kunstenaarscentrum Sahne aan de Kromme Elleboog.

Inburgering is een rechtMahmut Erciyas uit Oss gaf een heldere toelichting. De verontwaardiging nam toe naarmate de gevolgen van de wet voor de aanwezigen duidelijker werden.

Helaas is tegen de wet te weinig verzet geweest. Ook veel allochtone organisaties hebben het wat dat betreft al laten weten. Het comité Stop de Inburgeringswet http://www.stopdeinburgeringsplicht.nl ) waar Mahmut onderdeel van uitmaakt, heeft zich wel verzet. De wet gaat te veel uit van dwang en steunt te veel op de visie dat het de schuld van de migranten is dat integratie is mislukt. Dat migranten nu maar eens aangepakt moeten worden. Vergeten wordt de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid. Die heeft bijvoorbeeld nagelaten cursussen Nederlands aan de bieden. Nog steeds zijn er grote wachtlijsten voor mensen die heel graag Nederlands willen leren. Het is mooi dat meer oudkomers nu de kans krijgen, maar dan wel op maat en gratis. De vroegere gastarbeiders verdienen respect voor hun inzet en hebben recht op onderwijs.

De gemeenten hebben veel beleidsvrijheid om de wet in te vullen. De werkgroep van de SP gaat vervolgbijeenkomsten houden om mensen te informeren en te mobiliseren om druk op het gemeentebestuur uit te oefenen om het in Rotterdam op een zo goed mogelijk manier te regelen.