Ewout Irrgang in het hol van de leeuw

3 november 2006

Ewout Irrgang in het hol van de leeuw

SP-reporter Anouk Pross was te gast in Herensociëteit Hermes van het Rotterdams Studenten Corps. Een VVD-bolwerk, zoals te verwachten viel. Maar SP'er Ewout Irrgang durfde het debat wel aan.

Irrgang in het hol van de leeuw

Ik moet even zoeken naar de ingang van het pand, maar eenmaal binnen aangekomen is het eerste woord wat me te binnen schiet ‘stereotiep’. Allemaal jongemannen in pak met een stropdas, een sigaret in de ene hand en een biertje in de andere. Ze wisselen wat sociëteitnieuwtjes uit en mij word netjes verteld waar ik mijn jas op kan hangen. ‘Dan doen we zo een koffie!’ (Daar sta ik overigens nu nog op te wachten geloof ik…). Het is een mannenbolwerk, immers er zijn geen vrouwelijke leden toegestaan. De drank vloeit absoluut rijkelijk, maar het is best gezellig.

Irrgang in het hol van de leeuw

De bar doet goede zaken en enkele jongeheren spreken me aan. ‘Dit is de eerste keer dat ik hier binnen ben, maar ik wist niet dat het zo stereotiep was…’. Ik moet lachen om zijn uitspraak en raak al snel verzeild in een politieke discussie. We wachten even tot de politieke schaakstukken plaats nemen op het podium, dat opgesteld staat naast de bar. Aan de muur, hoog boven ons, valt me een tekst op. ‘Wij willen allen Goden zijn en ik Walhalla leven’ doet me even denken aan lang vervlogen tijden, maar dan bestijgen de vijf politici het podium.

Irrgang in het hol van de leeuw

Jules Kortenhorst (CDA, 41), Mark Harbers (VVD, 26), Sharon Dijksma (PvdA, 6), Boris van der Ham (D66, 2) en Ewout Irrgang (SP, 6) gaan er eens goed voor zitten. Het blijkt al snel dat we in een VVD-bolwerk zijn aanbeland, want bij het voorstellen van Harbers gaat het dak er af, en dat terwijl Kortenhorst een oud sociëteitlid van Hermes is.

Irrgang in het hol van de leeuw

We krijgen een kort ritje langs de belangrijkste punten van de vijf partijen, met twee presentatoren die de vinger strak aan de pols houden. Irrgang wil met de SP de komende vier jaar graag de armoede oplossen. Van der Ham wil met D66 meer een focus leggen op het onderwijs. Dijksma van de PvdA wil een einde maken aan de verloedering in Nederland en hard doorpakken waar nodig. Harbers wil met de VVD nog meer doen aan een groeiende economie en armoede bestrijden met werk (de zaal lijkt het met hem eens, afgaande op het gejoel) en het CDA verzoekt politesse (een verzoek om stilte). Ze wil met Kortenhorst een duurzame economie die klimaatproblemen oplost. Volgens de presentator is het simpel: ‘Het CDA zorgt er voor dat jullie kinderen niet met de kano naar de universiteit hoeven’.

Irrgang in het hol van de leeuw

De presentatoren sturen aan op verschillende punten. Op kernenergie bijvoorbeeld verschillende meningen behoorlijk. Irrgang geeft aan dat het geen oplossing is en Harbers vind dat het een goed middel is voor de Europese energiemarkt. Van der Ham zoekt het beste van twee werelden tussen groene energie en bestaande kernenergie. Kortenhorst is er van overtuigd dat Nederland het goede voorbeeld moet geven aan China en de VS, door zelf voorop te lopen. ‘Een goed milieu begint bij jezelf’.

De onderwerpen veranderen losjes, van de Europese situatie (volgens van der Ham is één Europa een goede tegenhanger van de VS) naar de politieke veranderingen sinds Fortuyn en de immigratie. Dijksma vat het simpel samen: ‘De hufterigheid in Rotterdam is dan wel aangepakt, maar niet die in Den Haag’.

Irrgang in het hol van de leeuw

Op het punt van internationale orde en veiligheid gaat het hard tegen hard. Harbers geeft aan dat je door nee te zeggen tegen de JSF, je de Osama Bin Ladens van de toekomst vrij spel geeft. Volgens hem moeten we verder met onze samenleving en dat betekent onszelf beveiligen. Dijksma geeft aan dat de PvdA niet tegen de JSF is, maar wel tegen het meewerken aan de ontwikkeling. ‘We hoeven niet met onze nek naar de rest van de wereld te staan, we mogen best onze nek uitsteken.’ Volgens haar is de missie in Afghanistan prima, maar die in Irak verschrikkelijk slecht. Irrgang voegt nog toe dat door de inval in Irak, de terroristische dreiging alleen maar groter is geworden. ‘Het is een foute oorlog, al doen de Nederlanders het wel subtieler dan de Amerikanen’. Het blijft zeer duidelijk een heikel punt onder de politici.

De presentatoren nemen ons mee naar de manier van campagnevoeren anno 2006. De politici maken gebruik van Hyves, om contact te maken met de kiezer en filmpjes op het internet zijn aan de orde van de dag. Irrgang: ‘Hyves is een uit de hand gelopen hobby, maar het is leuk om met mensen op deze manier in contact te komen.’ Dan krijgen we twee filmpjes te zien. Eentje van het CDA (van de gebruiker stemhok, op YouTube!) en eentje van de PvdA (Wouter’s Angels, ook op YouTube! te vinden). Dijksma over de felle toon van het filmpje van het CDA (dat overigens niet door het CDA zelf gemaakt is): ‘Fatsoen moet je doen!’.

Tot slot word de politici nog gevraagd naar hun voorkeur voor het coalitiebed. Het CDA wil de verkiezingen winnen met Balkenende en dan verder regeren met de VVD, om hetzelfde kabinetsbeleid aan te houden. De SP wil volgens Irrgang het liefste zo links mogelijk, ‘want de kans op een samenwerking met de VVD is zo goed als 0’. De VVD wil het liefst met het CDA blijven werken en volgens het CDA is het grootste risico van Nederland dat Balkenende niet opnieuw in het Catshuis komt. De PvdA wil de verkiezingen op eigen kracht winnen en niets uitsluiten, dat zou van arrogantie spreken. Tot slot wil D66 zijn idealen verdedigen en wil graag van de VVD snoepen op links. Verder heeft hij een voorkeur voor Paars, maar ziet Rutte als ongeloofwaardig op dit moment, met zijn Verdonk-immitatie.

De SP lijkt goed voor 4 jaar harde oppositie of een echt ander beleid in Nederland. D66 gaat voor vrijzinnigheid, onderwijs, economie en milieu. Ook de PvdA wil een ander beleid, een beter beleid dat socialer is. De VVD vind dat ze lef heeft en dynamiek en verzoekt de aanwezigen hun liberale harten te volgen. Tot slot besluit het CDA met het vasthouden van de koers die ingezet is met Balkenende.

Ik praat nog heel even na met Irrgang en een lid van de sociëteit, Pieter. Ze vonden het beiden een leuke, interessante avond. Er worden Irrgang nog wat vragen gesteld, maar al snel moet hij afhaken omdat hij nog een eind naar huis moet. Ik houd het vlug daarna ook voor gezien, omdat het een lange dag is geweest. Maar echt stemmen winnen bij de sociëteit? Daarvoor heeft de SP nog een lange weg te gaan…