SP: Geen protocol betekent geen huisbezoeken

4 oktober 2006

SP: Geen protocol betekent geen huisbezoeken

Josine Strörmann Josine Strörmann, raadslid voor de SP, stuurde vandaag een brief aan wethouder Schrijer waarin zij haar teleurstelling uitspreekt over het uitblijven van een protocol huisbezoeken.

De SP stelde enkele maanden geleden vragen over asociale huisbezoeken in Rotterdam. Uit onze informatie bleek dat de Rotterdamse ombudsman veel klachten kreeg over die bezoekjes. De sociale dienst bleek vaak veel te ver te gaan. De cliënten hebben vaka gene idee dat ze toestemming moeten geven voor een huisbezoek. De controleurs bejegenen mensen geregeld op een intimiderende wijze en de cliënten krijgen op commanderende toon opdrachten van de controleurs. In een aantal gevallen zijnmensen tijdens een huisbezoek op straat tgezet. Ombudsman M. van Kinderen noemde de klachten 'schrikbarend' en stelde: 'De controleurs darren veel te gemakkelijk in huizen rond.'

Op 7 september werd een motie van de SP waarin stond dat de huisbezoeken tijdelijk opgeschort dienden te worden door de raad verworpen. De reden was dat wethouder Schrijer beloofde binnen vier weken met een protocol te komen, waarind e regels voor huisbezoeken werden vastgelegd. Die termijn is verstreken, maar er is geen protocol. Josine Strörmann stuurde daarom de volgende brief.

Beste wethouder,

In het raadsbericht over de raadsvergadering van 7 september jl. stond het volgende:

‘Een motie om tijdelijk te stoppen met de huisbezoeken totdat er een door de raad goedgekeurde protocol ligt, werd verworpen. Alleen de SP was voor. Wethouder Schrijer (o.a. Sociale Zaken) beloofde de raad binnen vier weken een protocol voor te leggen voor huisbezoeken. Dat was reden voor fracties de motie niet te steunen.’

Zonneklaar wat er die dag afgesproken is tussen u en de gemeenteraad, lijkt ons. Toch is vandaag de deadline verstreken. Wij hebben van u geen conceptprotocol (dat al door zowel de Gemeentelijke Ombudsman als door de cliëntenraad SoZaWe beoordeeld is) mogen ontvangen. De SP is zeer teleurgesteld en neemt aan dat de rest van de commissie Sociale Zaken er hetzelfde over denkt. Wij zullen opnieuw aan de commissie en u voorstellen de huisbezoeken op te schorten tot er een deugdelijk besproken protocol voorligt.

De SP wil hier zo snel mogelijk met u over spreken en stelt daarom aan de voorzitter van de commissie en de griffie voor om dit punt te agenderen in de procedurevergadering van 5 oktober aanstaande, met als aanbeveling dit aansluitend in de overlegvergadering te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Josine Strörmann