Red de RET!

7 oktober 2006

Red de RET!

Het personeel van de Rotterdamse RET voerde de afgelopen weken actie. Voor behoud van hun banen en voor beter openbaar vervoer. De stakingen zijn voor reizigers vervelend, maar toch terecht, vindt de SP. Het is ook in het belang van de reizigers dat de RET één bedrijf blijft, dat zorgt voor goed openbaar vervoer in de stad.

De directie van de RET en het Rotterdamse gemeentebestuur willen de RET verzelfstandigen.
De gemeente heeft dan stukken minder te vertellen over het openbaar vervoer. De komende maand valt bovendien de beslissing over de zogenaamde Randstadbus: het RET-busbedrijf zou verkocht moeten worden aan Connexxion – de eerste stap op weg naar de volledige privatisering van de RET. Dat plan komt precies op het moment dat minister Zalm de overheidsaandelen in Connexxion van de hand wil doen: dikke kans dat over een aantal jaren een Duits of Frans bedrijf het busvervoer in Rotterdam gaat regelen.

Door die verzelfstandigingen en privatiseringen wordt het steeds moeilijker het openbaar vervoer in Rotterdam te verbeteren, terwijl de afgelopen jaren al flink bezuinigd is – allemaal onder het motto van lagere kosten en marktwerking. In Rotterdam zijn er lijnen geschrapt en is reizen met het openbaar vervoer duurder geworden door een andere indeling van de strippenkaart-zones.
Door die bezuinigingen, door slecht management en door de voorbereiding op de privatisering staat de RET er als bedrijf niet best voor. De laatste drie jaar is het aantal reizigers met vijf procent per jaar afgenomen. Het onderhoud van veel trams en bussen is slecht en er is een groot tekort aan chauffeurs. Trams en bussen worden minder schoongemaakt. Elke dag rijden er een aantal bussen niet. Dat moet anders en beter.

De RET op pad..De SP roept op tot begrip en steun voor de acties van het personeel. De bonden en het personeel voeren niet alleen actie voor behoud van hun banen en voor goede arbeids-voorwaarden, maar ook voor beter onderhoud, veiligheid, schonere voertuigen en een betere dienstverlening. De vakbonden hebben maandenlang onderhandeld voor een fatsoenlijke regeling, maar de RET-directie en VVD-wethouder Baljeu willen koste wat kost hun plannen doorzetten. Klachten over de acties moet u dan ook vooral richten aan de RET-directie (directie@ret.rotterdam.nl) en aan de wethouder (j.baljeu@college.rotterdam.nl), vindt de SP.

RET-tekening..

RET’ers aan 't woord:

• ‘Een vetpot is het niet als je chauffeur bent bij de RET. Je begint met een salaris van 1200 euro per maand inclusief toeslagen. Niet zo gek dat we er niet op achteruit willen gaan, toch?’ – een buschauffeur
  • ‘De directie heeft er een zooitje van gemaakt. Wij kunnen ons werk niet goed meer doen. Er is een groot tekort aan chauffeurs en bestuurders: vacatures worden gewoon niet opgevuld. Reizigers worden daarvan de dupe.’ – een trambestuurder
  • 'Ik krijg tranen in de ogen als ik zie hoe slecht de trams en bussen eruit zien. Kapot en vervuild, want op onderhoud en schoonmaken is fors bezuinigd. Ik schaam me dood dat het zo moet met het OV in een stad als Rotterdam.' – een onderhoudsmedewerker

De raadsleden in gesprek met RET-personeel..De SP wil niet bezuinigen, maar juist investeren in een goed, veilig en betaalbaar openbaar vervoer. Dat is hard nodig om een echt alternatief bieden voor de auto. Voor de bereikbaar-heid van voorzieningen, de mobiliteit van ouderen, de leefbaarheid, de veiligheid, de luchtkwaliteit en het milieu is een beter openbaar vervoer.

Wat wil de SP met het OV in Rotterdam?

• stop de uitverkoop van de RET: houd het OV in handen van de gemeente
  • maak heel Rotterdam één zone zodat reizen een stuk goedkoper wordt
  • houd veel meer rekening met bewoners bij het veranderen van bus- en tramlijnen
  • breid het nachtnet uit, zowel doordeweeks als in het weekend; laat in het weekend de metro de hele nacht eens per uur rijden

Wat wil de SP met het OV in Nederland?

• maak het OV gratis voor jongeren onder de 12 jaar en ouderen boven de 65 jaar
  • stop de jaarlijkse prijsstijgingen van treinkaartjes en strippenkaarten
  • stuur de NS weer vanuit de overheid aan en investeer in achterstallig onderhoud
  • stop de verplichte liberalisering van stadsvervoer, trein en taxi

Reizigers aan het woord:

• 'Natuurlijk is het vervelend als er gestaakt wordt en de metro rijdt niet. Nu moet ik meer dan een half uur lopen naar m’n werk. Maar het is wel logisch dat mensen opkomen voor hun belang en dat van hun gezinnen.'
  • 'Ik heb gehoord dat de directeur van de RET meer verdient dan burgemeester Opstelten: 230.000 euro exclusief bonussen. De directie heeft een skybox bij Feyenoord en Sparta. En dan het personeel geen goede CAO? Ik zou ook kwaad zijn en gaan staken.' – reizigers tijdens de staking op 25 september

Theo CornelissenOp 22 november mogen we eindelijk weer stemmen voor de Tweede Kamer. Uw kans om Balkenende naar huis te sturen en te kiezen voor een alternatief. Te kiezen om armoede, uitsluiting en achterstelling eindelijk aan te pakken. Voor een beter sociaal beleid, beter onderwijs, betere zorg én... een beter openbaar vervoer.
De beste garantie om dat te bereiken, is een grote SP in de Kamer. De SP wil een links kabinet, geen Balkenende-4 of een Bos-Balkenende-combinatie. Daarvoor heeft de SP haalbare, betaalbare en sociale plannen gepresenteerd. Ons verkiezingsprogramma en onze mening over allerlei onderwerpen vindt u terug via www.sp.nl. Wilt u de SP extra steunen? Word dan lid!

Theo Cornelissen, fractievoorzitter SP Rotterdam

Deze folder in PDF