Motie SP over WMO aangenomen

2 oktober 2006

Motie SP over WMO aangenomen

Josine Strörmann Donderdag 28 september werd in de gemeenteraadsvergadering de nieuwe Wmo-verordening besproken. Josine Strörmann had zich goed voorbereid en was tot de tanden gewapend voor dit debat. Een SP-motie waarin staat dat organisaties alleen subsidie krijgen als hun activiteiten toegankelijk zijn voor gehandicapten haalde een meerderheid

De SP had nog vier moties en twee amendementen klaar om van deze matige verordening zonder veel visie iets veel beters te maken. Helaas bleek al snel dat de oppositie weinig kans maakte. De vier coalitiepartijen, PvdA, CDA, VVD en GroenLinks hadden ieder een aantal moties die dan ook weer door de drie anderen gesteund werden. Deze moties gingen bijna allemaal over mantelzorg en zijn allemaal aangenomen. Toch is het de SP gelukt de motie over subsidiekoppeling aangenomen te krijgen. Josine: 'Ik heb moeten praten als Brugman om de andere partijen over te halen. De wethouder, Jantine Kriens, was fel tegen deze motie. Gelukkig werden we uiteindelijk gesteund door PvdA en stemden alleen Leefbaar Rotterdam en D66 tegen. Ik ben erg blij dat juist deze motie is aangenomen want dit SP voorstel zal er voor gaan zorgen dat allerlei feestjes en evenementen in Rotterdam toegankelijk worden voor iedereen met een beperking.'

Voor de rest kwam er niet veel spannends uit deze vergadering. Wat wel mooi is dat Rotterdam in het eerste jaar geen eigen bijdragen gaat heffen voor de zogenaamde individuele voorzieningen. Dat zijn de voorzieningen die nu door de Dienst Voorzieningen Gehandicapten worden verstrekt. Josine: 'Het hoofdstuk Wmo is hiermee absoluut nog niet afgesloten; we gaan het nog uitgebreid hebben over zaken als de invulling van het PersoonsGebonden Budget en hoe de cliënten- en burgerparticipatie moeten worden ingevuld. Dus: wordt vervolgd!'

De tekst
De motie