Harry van Bommel bij Hand in Hand in Hillesluis

26 oktober 2006

Harry van Bommel bij Hand in Hand in Hillesluis

Donderdagavond vond er in de Rotterdamse wijk Hillesluis een debat plaats, georganiseerd door Hand in Hand in Hillesluis. Onderwerp was wat de landelijke politiek kan betekenen voor een wijk als Hillesluis. SP-Kamerlid Harry van Bommel was erbij.

Salima Belhaj, Nebat Albayrak, Harry van Bommel

Hand in Hand in Hillesluis is een initiatief van bewoners die de handen ineen geslagen hebben om te werken aan integratie in de wijk. Het initiatief is opgezet na de moord op Theo van Gogh twee jaar geleden. Hillesluis is een wijk met veel problemen: hoge werkloosheid, veel armoede, slecht onderhouden huizen, te weinig voorzieningen voor jongeren, te weinig speelruimte voor kinderen.

De politici brachten in vijf minuten vanaf de Zeepkist naar voren waarom de bezoekers op 22 november op hen moesten stemmen. De zaal bestookte hen daarna met vragen: waarom wil het CDA naar Afghanistan? Waarom moeten mensen betalen om met hun geliefde uit het buitenland te trouwen? Waarom moeten mensen die een eigen bedrijf starten zoveel belasting betalen? Waarom zie je veel politici alleen maar vlak voor de verkiezingen in de wijk?

En, zo vroeg een jongere uit de zaal, waarom zijn de buurthuizen niet langer open? Harry van Bommel: "Iedereen schuift dat hier af naar de gemeente en de deelgemeente. Maar gemeenten krijgen steeds minder geld van de landelijke overheid. Uiteindelijk is de landelijke politiek er mede voor verantwoordelijk dat buurthuizen moeten bezuinigen, dat I/D-banen verdwijnen."

zaal