h

Bewoners Essenburgstraat in gesprek met WBR

13 oktober 2006

Bewoners Essenburgstraat in gesprek met WBR

Twee verschillende werelden: buurtbewoners en het WBR.
In de Essenburgstraat en de Essenburgsingel, tussen de Werkhoefstraat en de Jachthuisstraat, wordt al jaren geklaagd over achterstallig onderhoud. Dinsdag 10 oktober, hebben ze eindelijk dat gesprek met het Woningbedrijf Rotterdam (WBR) en ze willen maar één ding: duidelijkheid.

Er zijn klachten over slechte ventilatie van de woningen, ramen aan de straatkant die niet open kunnen vanwege de veiligheid, langdurige leegstand, illegale onderhuur, verroeste brievenbussen en sinds kort ook anti-kraak. Bewoners in de buurt pikken het niet langer en hebben hun handtekening gezet onder een brief die van het WBR vraagt om eindelijk eens open kaart te spelen en hen niet langer aan het lijntje te houden. Velen van hen hebben regelmatig met het WBR gesproken en werden daarbij van het kastje naar de muur gestuurd.

Op de stoep bij WBR

Het WBR wordt vertegenwoordigd door dhr. Van de Torn, de buurt door 12 bewoners. Namens de SP nemen Leo de Kleijn (gemeenteraadslid) en enkele actieve SP’ers uit Delfshaven deel aan het gesprek. De emoties lopen soms hoog op en er worden zeer scherpe vragen gesteld. Hieronder een korte impressie van de avond.

Een mevrouw vertelt over haar ervaring met het WBR. Als ze een keer belt om te vragen of het WBR iets in haar huis wil opknappen, zegt de telefoniste doodleuk van ‘mevrouw, dat doen we niet meer, daar geven we geen geld aan uit’. En waarom? Omdat ze het beleid hebben om twee woningen samen te voegen tot één woning en die mevrouw er het liefst zo snel mogelijk uit willen hebben. Dat terwijl ze, die bewoonster dus, keurig al die jaren de huur heeft betaald, het naar de zin heeft in haar buurt en er voorlopig helemaal niet weg wil. Hoe lang laat het WBR haar en alle anderen nog aan haar lot over?
Van de Torn geeft aan dat het normale en achterstallige onderhoud uitgevoerd zal worden. Er worden geen woningverbeteringen (zoals CV en kiepramen) gedaan totdat bekend is welke
woningen allemaal worden samengevoegd. Tenzij het echte noodsituaties betreft. Rene van de Meer, buurtbewoner en SP-lid, gaat de klachten in kaart brengen en zal deze aan Van de Torn aanbieden. De bewoners en de SP zullen hem aan zijn woord houden.

Vergadering bij WBR

Over anti-kraak zeggen de bewoners: we gunnen iedereen een woning, maar gun ons dat dan ook! Jongeren uit de buurt, die graag in de buurt willen blijven wonen en inschrijven op de enkele woning die nog vrij komt voor verhuur, lukt het al heel lang niet om zo’n woning in de wacht te slepen. Die jongeren zien nu ineens dat die woningen, die vaak heel lang leeg blijven staan, ineens bezet worden door anderen. En sinds wanneer? Sinds zij in de buurt ook hun handtekening onder de brief gezet hebben. Kunt u zich de frustratie bij deze jongeren voorstellen?
Enkelen van de anti-kraakwacht hadden graag uit solidariteit bij het gesprek aanwezig willen zijn, maar dat wordt hun min of meer verboden door het bemiddelingsbureau via welke ze de woningen huren. Het feit dat ze afzien van hun rechten als huurders, waardoor ze bij het minste of geringste op straat gezet kunnen worden, maakt ze een makkelijke prooi voor dreigementen. Want zij zijn zelf vaak ook al jaren op zoek geweest naar een woning en willen niet terug naar af. De SP is om deze en andere redenen tegen anti-kraak. Het verdoezelt de problemen op de woningmarkt!

Hoe schrijnend moet jouw geval zijn, wil de woningbouwcorporatie iets voor je doen? Eén van de buurtbewoners woont in een twee-kamer-appartement met vijf kinderen en echtgenoot. De twee oudste kinderen moeten wachten tot de kleintjes naar bed zijn, voordat ze hun huiswerk kunnen doen. Hun hoofd tolt van de slaap als ze ’s morgens weer naar school gaan en hun resultaten zijn er naar. Een van de kinderen heeft ADHD en reageert op alles. Ze probeert al een hele poos om in aanmerking te komen voor een grotere woning. Woningen die ze in haar buurt leeg ziet staan. De bewoners stellen voor om haar zolang in een van de leegstaande huizen te laten wonen, totdat ze langs normale weg een andere woning vindt.
Van de Torn reageert op haar verhaal en op het voorstel van de groep, door te zeggen dat er dan straks nog honderd van die schrijnende gevallen op de stoep staan. Het WBR kan hier niet aan beginnen, bovendien zijn hierover afspraken gemaakt met andere woningbouwcor-poraties. Deze opmerking leidt tot grote hilariteit onder de buurtbewoners. Als daar goede afspraken over zijn gemaakt, waarom zijn er dan nog steeds zoveel van die schrijnende gevallen? Aan het einde van het gesprek belooft Van de Torn dat hij het dossier zal bestuderen en kijken of hij met een oplossing kan komen. De bewoners zullen dit op de voet blijven volgen.

Er wordt een vervolgafspraak gemaakt. Van de Torn belooft voor die tijd inzage te geven in de plannen van het WBR met deze twee blokken. Hij verwacht dat in het eerste half jaar
van 2007 bekend wordt hoe en of ze actiever mensen gaan vragen om hun woning
op te geven (niet gedwongen) totdat ze genoeg woningen hebben om samen te
voegen.

Leegstand in Rotterdam

De bewoners willen dan antwoord op de vraag: hoelang het samenvoegen nog gaat duren en hoelang voordat er weer groot onderhoud aan de woningen wordt verricht. Ze willen serieus genomen worden als gesprekspartner. Het WBR kan zijn goede wil tonen door het onderhoud aan te pakken en een oplossing te vinden voor de onhoudbare situatie waarin dat gezin zich nu bevindt.


Contactpersonen:
Rene van der Meer: 010-4767245
Oane Sikkema: 06-23049883 / osikkema@sp.nl

Actie tegen leegstand in Nieuwe Westen (09-10-2006)

U bent hier