Vrede sluiten, oorlog dichten

2 augustus 2006

Vrede sluiten, oorlog dichten

Dichters, waaronder Jan Oudenaarden en Jana Beranová, gaven woensdag acte de présence tijdens een poëtische manifestatie tegen het geweld in het Midden-Oosten. Op initiatief van de SP werden de Dichters voor Vrede, die vlak voor de oorlog tegen Irak in 2003 voor het eerst optraden, opnieuw bij elkaar geroepen. De Dichters voor Vrede wilden met hun werk protesteren tegen het aanhoudende geweld in Libanon en Palestina.

Dichters voor Vrede

SP-fractiemedewerker Edwin de Voigt, een van de mensen achter het initiatief Dichters voor Vrede, kondigde de dichters aan. Onder hen Amir Afrassiabi, Youetta de Jager en Juan Heinsohn. Kevin Levie las een gedicht voor van Een Ander Joods Geluid en schrijfster, Palestina-activiste en Eerste Kamerlid Anja Meulenbelt sprak kort over de situatie in Gaza, een gebied dat zij vaak bezoekt.

Anja Meulenbelt

Dichters Voor Vrede zijn op 14 maart 2003 ontstaan naar aanleiding van de toen naderende oorlog in Irak. Op initiatief van de SP-fractie werden Rotterdamse dichters opgeroepen hun woorden te gebruiken tegen de bommen en het geweld. In een bliksemactie werd op 21 maart een manifestatie belegd bij de beelden van Zadkine en Erasmus. Het Rotterdams Dagblad heeft een maand lang deze poëzie tegen de oorlog gepubliceerd. Later is hiervan de succesvolle bundel 'Want met kin en lippen weg kan niet gekust’ verschenen.

De volgende dichters namen aan de manifestatie deel:
Jana Beranová, Jan Oudenaarden, Salah Hassan, Jim Postma, Pero Senda, Youetta de Jager, Juan Heinsohn, Menno Smit, Amir Afrassiabi, Joop van den Bos, Nesan Erdogan, Hans Wap en Ger van Wijck.

Lees Jana Beranová's gedicht Antwoord:

Jana Beranová

Antwoord

Macht loopt altijd
naar eigen afgrond

macht lacht nooit
maar ontbloot tanden

je weet heel goed
dat macht blind is

hoe komt ze dan toch
aan die bebloede handen

Jana Beranová