Jan Marijnissen spreekt stakers Unilever toe

2 augustus 2006

Jan Marijnissen spreekt stakers Unilever toe

Jan Marijnissen sprak vandaag stakende werknemers van Unilever toe bij het kantoor van het bedrijf aan de Nassaukade in Rotterdam. Rotterdamse SP'ers zorgden voor koffie voor de stakers. De werknemers van de afdeling Finance Focus legden twee weken geleden het werk neer, omdat ze bang zijn hun baan te verliezen.

Unilever wil de tachtig banen van die afdeling 'outsourcen' naar het buitenland. Morgen praten de bonden daarover met de directie. De FNV maakt zich bovendien zorgen over de werkzekerheid van de 5000 werknemers van Unilever in het algemeen.

Stakers

Marijnissen stelde dat Unilever niet alleen in woorden maatschappelijk verantwoord moet ondernemen, maar ook in daden.

Werknemers worden onder druk gezet om met minder genoegen te nemen, omdat de dreiging van verplaatsing van banen naar het buitenland voortdurend op de loer ligt. Er komen steeds meer uitzendkrachten in dienst, waar het bedrijf makkelijker vanaf kan komen. Zo speelt Unilever werknemers met verschillende dienstverbanden en in verschillende landen tegen elkaar uit.

Jan Marijnissen spreekt de stakers toe

Ook Kevin Curran, bestuurslid van de internationale vakbeweging voor de voedingsindustrie IUF, benadrukte dat het hier gaat om een grotere strijd, die overal ter wereld gevoerd wordt voor werkgelegenheid en werkzekerheid.

De SP vindt dat mensen die jarenlang voor het bedrijf hebben gewerkt, zich verantwoordelijk voelen voor het bedrijf, het niet verdienen zo aan de kant geschoven te worden. Dat is niet goed voor hen, maar ook niet voor Unilever.

Koffie

Bekijk fragmenten van de manifestatie hier: