Hinderlijk volgen, mag dat wel?

21 juli 2006

Hinderlijk volgen, mag dat wel?

Leo de Kleijn, SP raadslid in Rotterdam, laat door advocaten uitzoeken of het zogenaamd 'hinderlijk volgen'van overlastgevende jongeren wel een wettelijke basis heeft. Zo niet, dan zal de SP de kwestie in de gemeenteraad aan de orde stellen.

Leo de KleijnVery Irritating Police is de term voor het nieuwe middel dat overlast moet voorkomen. VIP staat voor het hinderlijk volgen van jongeren die gezien worden als overlastgevend. De jongens worden voortdurend op de huid gezeten en gevolgd, ook als ze een hapje eten in de McDonalds of een jointje roken in de coffeeshop. Ieder klein vergrijp wordt onmiddelijk afgestraft. De SP vraagt zich af of dit wel mag.

Advocaat Frank van Ardenne vindt van niet. Hij noemt de methode in strijd met de wet. In het ADRD van donderdag 20 juli zegt hij: 'Een ernstige inbreuk in de persoonlijke levenssfeer mag pas als mensen worden verdacht van een concreet en ernstig misdrijf. De politie gaat zijn boekje te buiten.'

Leo de Kleijn deelt die kritiek. 'Ik wil weten of de nieuwe methode wettelijk is. Wij moeten in de samenleving niet zo maar akkoord gaan met alles wat justitie doet om overlast te bestrijden. Natuurlijk moeten problemen worden aangepakt en opgelost, maar dat moet wel gebeuren binnen de wettelijke kaders die daar immers voor zijn. Een glijdende schaal van politiebevoegdheden, daar is de stad absoluut niet bij gebaat.

'Laten we in Rotterdam maar eens eindelijk beginnen met investeren in kansen voor jongeren, het bieden van perspectief door werk en scholing.'

Veiligheid is samen aan de slag - lees de paragraaf in ons verkiezingsprogramma