SP stelt vragen over herstructurering Hoogvliet

7 juni 2006

SP stelt vragen over herstructurering Hoogvliet

Het ADRD van dinsdag 6 juni maakte melding van het dreigende tekort aan goedkope huurwoningen in Hoogvliet. Dit heeft te maken met de sloop- en herstructureringsplannen in de Rotterdamse deelgemeente. SP'er Leo de Kleijn stelde vragen aan het college.

Doordat Woonbron van plan is een aantal woningen eerder te slopen, later gestart zal worden met nieuwbouw van huurwoningen in de Meeuwenplaat en minder goedkope woningen gebouwd zullen worden in het project Zalmstek, komt de doorstroming van huurders uit de herstructerering in gevaar. Het ADRD schrijft zelfs: "Zij moeten hun heil voorlopig elders in Rotterdam zoeken."

Volgens de SP-fractie is dit strijdig met de gemaakte afspraken van de gemeente, deelgemeente en corporaties met de bewoners van Hoogvliet. De politiek beloofde immers dat "een ieder die in Hoogvliet wilde blijven passende woonruimte zou vinden". 'Monitor Wonen Hoogvliet' concludeert echter dat dit tot minstens 2008 niet het geval is - mensen die geherhuisvest willen worden en op zoek zijn naar een goedkope woning zullen op grote problemen stuiten.

De SP-fractie wil dan ook van het college weten of de in het ADRD geschetste stand van zaken juist is en of het college erkent dat dit in strijd is met de beloftes die aan de Hoogvlieters is gedaan. Bovendien wil de SP weten welke maatregelen het college gaat nemen om ervoor te zorgen de gemaakte afspraken met bewoners worden nagekomen en geen Hoogvlieters gedwongen worden om te vertrekken naar andere delen van de stad.