SP solidair met stakers ADM

2 juni 2006

SP solidair met stakers ADM

De Rotterdamse afdeling van de SP en de SP-fractie betuigden hun solidariteit met de stakers bij ADM, een grote sojafabriek in de Europoort. Leden van de afdeling en Theo en Leo van de raadsfractie, gingen dinsdag 30 mei bij de stakers op bezoek. Op een mooi moment, zo bleek.

De stakers zaten net aan de door de SP meegebrachte tomatensoep met ballen, toen bleek dat de directie van ADM door de knieen was. De stakers hadden dus een geweldige overwinning op zak.

Staking bij ADM

Na een staking van drie weken werd eindelijk de moeite beloond. Een mooi moment voor de aanwezige Rotterdamse SP fractie om iedereen te feliciteren. De FNV en CNV spandoeken bij de poort konden worden opgeborgen, inclusief de kerstbomen die vastgebonden aan de lantaarnpaal in afwachting waren van de decembermaand.
De vakbondsvertegenwoordigers kijken vermoeid terug naar de meest vreemde staking die ze ooit hebben meegemaakt. Een staking die eigenlijk niet nodig was. Het conflict werd in leven gehouden door een amateuristische directie die niet kundig genoeg was om te kunnen onderhandelen. Er is nog wel geprobeerd de staking te breken door via de achterdeur een partij soja binnen te halen, daardoor besloten de werknemers van een werkonderbreking over te gaan naar een staking voor onbepaalde tijd. Het uiteindelijke resultaat is, volgens Lucas Vermaat van FNV Bondgenoten, dat niet de staking maar de directie nu gebroken thuis zit. De Amerikaanse hoofddirectie zal niet gelukkig zijn met de vroegtijdige kerstsurprise voor het personeel van ADM Europoort.

De directie is aan alle eisen tegemoet gekomen, op sommige punten is zelfs meer binnengehaald. Loonsverhoging van 5.4 procent, pensioenregeling gebaseerd op het eindloon, volledige doorbetaling in het tweede ziektejaar en nog veel meer. Opmerkelijk is het feit dat bij reorganisatie vakbondsleden zullen worden ontzien. Ongeveer eenderde van het personeel werd als werkwillig omschreven. Dit waren de collega’s die niet zijn aangesloten bij een vakbond. De SP feliciteert FNV, CNV en het personeel van ADM Europoort met het behaalde resultaat.