SP: Geen invoering Rotterdam-wet

28 juni 2006

SP: Geen invoering Rotterdam-wet

De fractie van de SP in Rotterdam stelt tijdens de raadsvergadering van 29 juni de toepassing van de Rotterdamwet aan de orde. De SP fractie is van mening dat de brief van het college waarin de invoering van de Rotterdamwet wordt aangekondigd (per 1 juli) nieuwe informatie en een nieuwe invulling van de maatregel bevat. In de ogen van SP raadslid Leo de Kleijn is de toepassing van de Rotterdamwet niet alleen overbodig, maar ook onzorgvuldig en onduidelijk. De SP zal met een motie proberen de toepassing van de Rotterdamwet alsnog tegen te houden.

SP'ers voeren actie tegen de Rotterdamwet

Raadslid Leo de Kleijn zal het college er in de motie op wijzen dat in het coalitieakkoord 2006-2010 staat dat de vestigingseisen in de Rotterdamwet geen doel maar een middel horen te zijn. Bovendien stelt het college in dat akkoord dat de toepassing van de Rotterdamwet zo beperkt mogelijk moet zijn in tijd en in reikwijdte. Het college is namelijk van plan de problemen in sommige wijken op een andere manier aan te pakken.

De SP is van mening dat het 'paardenmiddel' dat de Rotterdamwet heet overbodig is en zal leiden tot de uitsluiting van een groep Rotterdammers. En uitsluiting is nooit goed. In plaats daarvan moeten de problemen in de stad, juist ook in de moeilijke wijken, echt worden aangepakt. Dat betekent: investeren in de bestrijding van armoede, achterstand en verpaupering. Betere begeleiding van mensen die het moeilijk hebben. Jongeren kansen bieden. Het betekent niet mensen zonder (vast) werk uit bepaalde straten weren. Dat heeft het tegenovergestelde effect. De fractie blijft zich dus keren tegen deze wet en roept het nieuwe college op zijn verstand te gebruiken.

Meer informatie: Leo de Kleijn, 06 20 09 06 22