SP fractie stelt vragen over huisbezoeken sociale dienst

7 juni 2006

SP fractie stelt vragen over huisbezoeken sociale dienst

Het digitale tijdschrift Ravage berichtte dinsdag 6 juni jl. over asociale huisbezoeken door de sociale dienst aan Rotterdamse uitkeringsgerechtigden. De SP-fractie stelde vragen in de gemeenteraad - het is de bedoeling dat de vragen op 15 juni door het college worden beantwoord.

Uit gespreksverslagen van klachten bij de Rotterdamse ombudsman blijkt dat de sociale dienst vaak veel te ver gaat. De cliënten van de sociale dienst hebben vaak geen idee dat ze toestemming moeten geven voor een huisbezoek, het is immers geen huiszoeking! De controleurs bejegenen mensen geregeld op een intimiderende manier en de cliënten krijgen op commanderende toon opdrachten van de controleurs. In een aantal gevallen zijn mensen tijdens een huisbezoek op straat gezet – de Rotterdamwet zou als basis voor deze uithuiszettingen dienen.

In het ADRD van 7 juni jl. wordt ombudsman M. van Kinderen geciteerd. Hij noemt de klachten van uitkeringscliënten ‘schrikbarend’ en stelt: ‘De controleurs darren veel te gemakkelijk in huizen rond.’

De agressieve benadering van uitkeringsgerechtigden in Rotterdam hangt volgens de SP-fractie samen met de invoering van de nieuwe bijstandswet. De nieuwe wet verzwakt de positie van bijstandsgerechtigden. Er zijn een aantal zaken die verbeterd zouden kunnen worden:

• De beslissing om een huisbezoek te doen wordt nu vrij ‘laag’ in de organisatie genomen. Beter zou zijn om dit soort controles pas te gaan doen na overleg met een leidinggevende.
  • Laat de toestemming om het huis te betreden op de stoep schriftelijk vastleggen. Dus eerst uitleggen waarvoor de controle is en dat het mogelijk is het huisbezoek te weigeren, en dan pas de mensen laten tekenen voor toestemming.
  • Geef aan het einde van het huisbezoek cliënten een folder waarin duidelijk staat wat de implicaties van het geconstateerde tijdens het huisbezoek zijn en dat er een mogelijkheid is tot het indienen van een klacht en dat er een bezwaar gemaakt kan worden tegen de uiteindelijke beslissing van de sociale dienst.

Onze vragen:

1. Herkent het college de klachten die door de Rotterdamse ombudsman zijn opgetekend? En deelt het college de opvatting van de SP fractie dat de geschetste situatie onaanvaardbaar is en dat de huisbezoeken anders geregeld moeten worden?
  2. Is het waar dat in Rotterdam mensen door de sociale dienst uit hun huis zijn en wellicht worden gezet op basis van de Rotterdamwet?
  3. Welke maatregelen gaat het college nemen om ervoor te zorgen dat het intimiderende karakter van de huisbezoeken en het oneigenlijke gebruik van de Rotterdam Wet worden tegengegaan, en neemt u daarbij de bovengenoemde verbeterpunten mee?
  4. Gaat het college plannen ontwikkelen voor de verbetering van de positie van de meest kwetsbare groepen bijstandsgerechtigden, zoals chronisch zieken en mensen met psychische problemen, die momenteel het meest in de knel raken door de huisbezoeken?

Met vriendelijke groet,
Josine Strörmann