Kerngroep SP IJsselmonde zet zich in voor Wijkbus

9 juni 2006

Kerngroep SP IJsselmonde zet zich in voor Wijkbus

Iedereen in IJsselmonde is het er over eens. De wijkbus is een onmisbare voorziening die vooral ouderen perfect helpt om naar de huisarts, het winkelcentrum, het postkantoor of andere bestemmingen te brengen. Toch is de continuiteit van de wijkbus in gevaar.

Het hart van de (vrijwilligers) organisatie is een rittenplanner die op basis van de ID-banen regeling al een aantal jaren tot grote tevredenheid haar werk doet. En die ID-er dreigt te verdwijnen. De Coolsingel vind dat niet het probleem van de stedelijke politiek, want wijkbussen is een zaak van de deelgemeente. De deelgemeente zegt niet over de ID-regeling te gaan, dat is een bevoegdheid van de Coolsingel. Typisch een geval van het kastje naar de muur.

De SP kerngroep IJsselmonde komt op voor de wijkbus. Namens de kerngroep sprak Monique Tiecke in bij de deelraadscommissie die verantwoordelijk is voor de wijkbus.

"Graag wil de SP kerngroep IJsselmonde de zorg uitspreken over het voortbestaan van de Vereniging Wijkbus IJsselmonde. Zoals u allen weet, komt de continuiteit van de wijkbus door de uitwerking van de ID-regeling op de korte termijn in gevaar. De ouderen en gehandicapten van IJsselmonde maken onder andere gebruik van de wijkbus om anderen te ontmoeten en om samen activiteiten te ondernemen. Boodschappen doen op Keizerswaard is daar een voorbeeld van.

Ondertussen nadert het verplichte ontslag van het hart van de zaak, de ritten-planner.
Het verlies van een goed ingewerkte planner en het niet kunnen invullen van deze functie met vrijwilligers is ons een doorn in het oog. De Vereniging Wijkbus IJsselmonde heeft aangegeven voor dit probleem geen andere oplossing te zien dan de wijkbus op te heffen. Hoe pijnlijk dit ook is.

Deze goedlopende voorziening is opgericht om in een behoefte te kunnen voorzien. Ons inziens wordt het kind met het badwater weggegooid.
Straks kunnen ouderen en gehandicapten in de deelgemeente niet meer van deze voorziening gebruik maken, met mogelijk verstrekkende gevolgen.

Alternatieven met betrekking tot vervoer in de wijk zijn lang niet zo gestructureerd als de huidige wijkbus. Een voorziening als Vervoer op Maat kan volgens ons niet de kleinschalige service verlenen die de wijkbus wel kan leveren. Dat is bewezen door de vele ritten, gemaakt in de afgelopen 16 jaar.

Verder vervullen de huidige planner en de chauffeurs een grote sociale rol bij de vereniging. Een luisterend oor, een helpende hand en begrip voor de situatie waarin de ouderen zich bevinden maakt de wijkbus IJsselmonde speciaal. De chauffeurs weten goed de weg te vinden naar huisarts, fysiotherapeut en apotheek in de buurt. Menig gediplomeerd taxichauffeur zou hier nog wat van kunnen leren.

Zou het nu zo zijn dat het openbaar vervoer in IJsselmonde goed geregeld was, dan was het probleem al een stuk kleiner. Voor de meeste wijkbewoners is na het inkrimpen en opheffen van buslijnen het ziekenhuis MCRZ niet meer comfortabel te bereiken. Laat staan voor ouderen.
Ooit was de wijkbus bedoeld als aanvulling op de bestaande vervoerssystemen. In deze systemen is echter inmiddels fors gesneden door de RET, waardoor de wijkbus onmisbaar is geworden.

De SP kerngroep IJsselmonde vraagt de commissie om een duidelijke visie over het voortbestaan van de wijkbus in IJsselmonde. Uit de jaarverslagen 2004 en 2005 van de Wijkbus blijkt overduidelijk dat de wijkbus financieel en organisatorisch voorbeeldig werk verricht. In feite zit de deelgemeente met deze goede voorziening voor een dubbeltje op de eerste rij. Met een beperkte verhoging van de subsidie aan de wijkbus kan de deelgemeente zorgen voor continuiteit en het voortbestaan van de wijkbus. Verreweg de beste oplossing is de insteek om de functie van ritten-planner om te zetten naar een reguliere baan.

Wij zijn van mening dat er snel een oplossing moet komen om de rust terug te laten keren."