De Maastoren kan beter de grond inzakken

9 juni 2006

De Maastoren kan beter de grond inzakken

De SP-fractie in de Rotterdamse gemeenteraad zal op donderdag 15 juni een motie indienen die het college opdraagt geen vrijstelling van het bestaande bestemmingsplan te verlenen voor het bouwen van de Maastoren op de Kop van Zuid.
De SP wil dat het stadsbestuur de ontwikkelaar (OVG) en de toekomstige huurder (Deloitte) uitnodigt om te bespreken hoe de bouwplannen aangepast kunnen worden binnen de grenzen van het bestemmingsplan. De SP wil ook dat tegemoet wordt gekomen aan de vele bezwaren van bewoners van het Noordereiland en de Kop van Zuid.

Tijdens de raadsvergadering van 15 juni zal de gemeenteraad een discussie voeren over de Maastoren, conform een aangenomen motie van de SP en de CU/SGP.

Na afweging van de verschillende belangen en argumenten vindt de SP dat de voorliggende bouwplannen voor de Maastoren afgewezen moeten worden. De toren is te hoog, te breed en te lomp. De transparantie van de Maasoever zal met het voorliggende ontwerp grotendeels verdwijnen, vooral voor bewoners van de Kop van Zuid.

De bouwplannen, die onder meer voorzien in tien bovengrondse parkeerlagen, gaan bovendien lijnrecht in tegen het parkeerbeleid van Rotterdam. Een parkeergarage van tien verdiepingen, met meer dan vijfhonderd parkeerplaatsen, past volgens de SP fractie niet op een van de toplocaties in de stad. Er is geen ander argument voor te verzinnen dan de wens van de toekomstige huurder. Geen enkele zichzelf respecterende stad bouwt op een dergelijke locatie een grote parkeergarage. Overigens voorspelt de SP dat de vijfhonderd parkeerplaatsen voor veel verkeersproblemen rondom de Maastoren zullen zorgen.

De SP is ook van mening dat de zogenaamde “social return” binnen de bouwplannen te gering is – de Maastoren wordt een “doodse” kantoortoren. De tweehonderd vierkante meter Grand Café op de begane grond is wel heel erg ‘petit’ in een zo massieve toren. Bovendien zullen de vergaderruimtes op de begane grond voornamelijk gebruikt worden door de huurder(s) van de kantoren.

De SP wil een aanpassing van het ontwerp. Lager en met een kleinere footprint. Daardoor kan ook het aantal parkeerplaatsen behoorlijk teruggeschroefd worden, waarbij onderzocht moet worden of er een extra parkeerlaag ondergronds gerealiseerd kan worden. De Maastoren moet dus letterlijk de grond inzakken, vindt de SP.

Tot slot is de SP-fractie erg ontevreden over de manier waarop de inspraak van bewoners de laatste jaren gestalte kreeg bij de ontwikkeling van grote bouwprojecten. Dat heeft er toe geleid dat zowel over de Calypso locatie als het Masterplan Nieuw Crooswijk, de gemeente te maken zal krijgen met juridische procedures van bewonersgroepen tegen de plannen. Ook met de Maastoren zal dit het geval zijn, als de gemeenteraad van 15 juni niet alsnog besluit om de plannen aan te passen.

SP gemeenteraadslid Leo de Kleijn vindt dat het “hoog tijd is om de inspraak van bewoners bij grote bouwprojecten beter te regelen”. “De indruk die nu ontstaat, is dat de gemeente eenzijdig de oren laat hangen naar de wensen van de projectontwikkelaars. De politiek, de democratisch gekozen volksvertegenwoordigers voorop, moet een grotere rol opeisen in de verdere ontwikkeling van de stad.”