College, behandel asielzoekers en hun kinderen beter!

20 juni 2006

College, behandel asielzoekers en hun kinderen beter!

Welkom Onthaal, een verband van organisaties, waaronder de SP Rotterdam, die zich bezighouden met de rechten van vluchtelingen en illegalen, heeft aan wethouder Kaya (GroenLinks) een manifest aangeboden waarin het college wordt opgeroepen asielzoekers, illegalen en hun kinderen beter te behandelen.

aanbieding manifest

Ineke Palm, voorzitter van de SP in Rotterdam, legde aan Kaya uit het schandalig te vinden dat in Rotterdam kinderen gevangen zitten. Kinderen die niets op hun geweten hebben. 'Hoe je ook denkt over het vreemdelingenbeleid in Nederland, kinderen hebben nooit schuld', stelde Ineke.

Conny van den Broek van Stichting Mara betoogde dat het vluchtelingenbeleid de afgelopen jaren steeds strenger werd. Het is tijd voor enige bezinning. Het feit dat illegalen slecht toegang hebben tot bed, bad en brood en tot medische verzorging in Rotterdam, vanwege de invoering van Centraal Onthaal in de stad, laat zien dat vraagtekens bij de opvang en behandeling van vluchtelingen terecht zijn.

De wethouder stelde in zijn reactie dat hij het manifest serieus neemt. Als raadslid kwam hij graag op de maandelijkse wake bij detentiecentrum Zestienhoven, waar uitgeprocedeerde asielzoekers zitten. Of hij zijn gezicht daar zal laten zien als wethouder, wist hij niet.

Manifest welkom onthaal