h

Wachten op de grote klap: SP stelt vragen over veiligheid bij Shell

10 mei 2006

Wachten op de grote klap: SP stelt vragen over veiligheid bij Shell

De afgelopen tijd hebben zich verschillende incidenten voorgedaan bij de raffinaderij van Shell in Pernis. Een aantal daarvan hebben media aandacht gekregen, anderen niet. SP gemeenteraadslid Leo de Kleijn stelt schriftelijke vragen aan het Rotterdamse college hierover. De Kleijn wil weten of er sprake is van structurele onderhoudsproblemen en wat het college aan deze situatie denkt te doen.

affakelen

Op 14 juli vorig jaar was er sprake van veel roet overlast door affakkelen. Op 5 januari van dit jaar gebeurde dat - door een andere oorzaak - opnieuw. Twee weken later, op 15 januari, barstte er een transportbuis voor stoom open, met als gevolg geluidsoverlast in een groot gebied. Op 2 mei om 20.00 uur is er opnieuw een stroomstoring geweest met als gevolg een aantal uren affakkelen met roet overlast. (de DCMR melde op 3 mei 75 klachten te hebben gekregen)

Deskundigen en vertegenwoordigers van FNV Bondgenoten luiden de noodklok waar het gaat om het onderhoud aan de installaties en de gevolgen daarvan voor de veiligheid. In BN De Stem van 8 april zegt Tjerk van der Schaaf, universitair hoofddocent Veiligheidskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven: "De chemische industrie staat al vijf jaar compleet stil in het nadenken over veiligheid. En dat terwijl de productieprocessen steeds ingewikkelder worden. Op deze manier is het wachten tot het ergens ‘boem’gaat en we de prijs betalen met veel mensenlevens. En ik dacht dat we dat niet meer zouden doen.“

Egbert Schellenberg, FNV-bestuurder voor de chemische industrie, stelt in hetzelfde artikel: "Werkgevers beweren dat ze niet minder, maar slimmer investeren. Maar vanaf de werkvloer klinkt uit alle bedrijven hetzelfde signaal: de directie kijkt bij onderhoudswerk eerst naar het budget en dan pas naar wat noodzakelijk is.“ Een ander probleem is dat ervaren werknemers in hoog tempo met pensioen uit de sector verdwijnen. Schellenberg: „Tel dat op bij de voortdurende discussie over onderhoudsbudgetten en je kunt onmogelijk volhouden dat alle incidenten van de laatste maanden toeval zijn. Het gaat structureel slechter met de veiligheid.“

U bent hier