SP stelt vragen over hondenuitlaatbeleid en wethouder dierenwelzijn

22 mei 2006

SP stelt vragen over hondenuitlaatbeleid en wethouder dierenwelzijn

De SP-fractie stelde deze week vragen aan het Rotterdamse college over het hondenuitlaatbeleid. De SP wil dat het hondenuitlaatbeleid in samenspraak met de Dierenbescherming, omwonenden en hondenbezitters wordt vastgesteld. Op dit moment is er veel protest van hondenbezitters over de plaatsen waar zij hun hond mogen uitlaten.

In de Dierenwelzijnsnota (PDF) van de SP en de Stadspartij uit 2003 werd al voorgesteld de uitlaatplaatsen in samenspraak met betrokkenen in te stellen.

Verder wil de SP weten of de paar zinnen in het college-akkoord over dierenwelzijn betekenen dat een van de wethouders zich met het onderwerp bezig gaat houden, en welke wethouder daarvoor verantwoordelijk wordt.

De volledige vragen

Geacht college,

Wij lazen onlangs in de krant dat u, na vele protesten over het gevoerde beleid door hondenbezitters, opnieuw in een aantal deelgemeenten gaat bekijken waar hondenuitlaatplaatsen moeten komen, en hoe die dan ingericht moet zijn. Dit alles duidt er o.i. op dat er nog steeds geen echt beleid op dit gebied gevoerd wordt. Nog steeds wordt van te voren niet gesproken met de omwonenden, hondenbezitters en Dierenbescherming. Geen wonder dat geregeld elk draagvlak voor de door u bepaalde uitlaatplaatsen ontbreekt. Ons initiatiefvoorstel Dierenwelzijnsbeleid, dat afgelopen jaar door de vorige coalitie is afgeschoten, voorzag wel in zo’n beleid. Wel is er toen een motie van CDA en Leefbaar Rotterdam aangenomen over het voortzetten van de door ons geïnstigeerde klankbordgroep Dierenwelzijn en natuur.

Onze vragen:

1. Bent u bereid om, zoals wij voorstonden in ons initiatiefvoorstel, in Rotterdam het hondenuitlaatbeleid uitdrukkelijk in samenspraak met de Dierenbescherming en vooral de hondenbezitters en omwonenden zelf? En zo nee, waarom niet?
  2. Is bovengenoemde motie eindelijk uitgevoerd, m.a.w. is er nu een actieve klankbordgroep op het gebied van dierenwelzijn en stadsnatuur die medezeggenschap heeft bij gemeentelijke beslissingen op hun gebied?
  3. In uw coalitieakkoord worden enkele regels aan dierenwelzijn besteed. De belangrijkste doelstelling van ons initiatiefvoorstel was het aanstellen van een wethouder die verantwoordelijk is voor dierenwelzijn en bereid is een deugdelijk gemeentelijk beleid op te zetten. Betekenen die paar zinnen in uw akkoord dat een wethouder van uw college dierenwelzijn in zijn of haar portefeuille heeft, en wie is dit dan?

Met vriendelijke groeten,
Josine Strörmann