Rotterdamse brandweer behaalt overwinning

14 mei 2006

Rotterdamse brandweer behaalt overwinning

Op woensdag 10 mei deed de rechter uitspraak in een geschil over de arbeidstijden van de Rotterdamse brandweer dat was aangespannen door de ondernemingsraad tegen de gemeente Rotterdam. Het rooster van de Rotterdamse brandweer moet, naar de uitspraak van de rechter, voldoen aan de Europese richtlijn waarin staat dat mensen niet langer mogen werken dan gemiddeld 48 uur per week. Ziekteverlof en vakantiedagen mogen niet worden meegerekend voor dit gemiddelde. De korpsleiding en de gemeente Rotterdam wilde het huidige rooster van 54 uur per week niet aanpassen aan de Europese richtlijn.

Actie in Rotterdam
De Europese richtlijn stamt al uit 1996, maar het Nederlandse arbeidstijdenbesluit was daarmee in strijd. Het nieuwe arbeidstijdenbesluit, dat op 1 juni 2006 in gaat, is nu aan de richtlijn aangepast. Daarin staat ook dat verplichte aanwezigheid op de werkvloer vanaf nu geldt als werktijd. Het Rotterdamse korps heeft meer tijd gekregen om aan de richtlijn te voldoen, de rechter gaat er echter wel er vanuit dat dit op zo kort mogelijke termijn gebeurt.

De SP-fractie in de Rotterdamse gemeenteraad diende op donderdag 27 april een motie in die het college opriep om zich niet tegenover, maar naast het brandweer personeel op te stellen in dit conflict. De motie riep het stadsbestuur op om "zich naar het Rijk (via de VNG) in te zetten voor financiële compensatie van de gemeente Rotterdam om een werkweek van 48 uur mogelijk te maken en de sociale wetgeving uit te voeren" en om "andere gemeentes te verzoeken dit pleidooi te ondersteunen".
De meerderheid van de raad wilde de motie niet in behandeling nemen zolang er nog geen uitspraak was van de rechter. Nu die uitspraak er is zal de SP-fractie de motie opnieuw voorleggen.

In het nieuwe arbeidstijdenbesluit van de regering is sprake een zogenaamde opt-out maatregel. Dat houdt in die dat er vanaf 1 juni 2006 langer dan 48 uur gewerkt mag worden (maximaal 60 uuur), als werknemers daarvoor individueel tekenen. De vakbonden verzetten zich tegen deze opt-out maatregel. De SP is net als de bonden en het brandweer personeel bang dat die opt-opt maatregel onder dreiging van verlies aan loon, toeslagen, verlof, vakantieopbouw en eindejaarsuitkering opgelegd zal worden.

Volgende week doet een andere rechter uitspraak in de zaak van de Rotterdamse brandweerman Fred van Hengst, die de kwestie over werk- en wachttijden tot aan het Europese Hof heeft aangevochten. Van Hengst stelt daarover in het ADRD van 5 mei: "Een brandweerman doet zwaar werk. Dat is bij de discussie over het functioneel leeftijdsontslag (FLO) door iedereen onderstreept. Toch willen sommige werkgevers ons, onder dreiging van korten op salaris, laten tekenen voor een rooster van 54 uur. Dat is pure chantage en heeft binnen brandweer Nederland tot grote onrust geleid. Er is beweerd dat brandweerlieden slapend rijk willen worden. Die mensen weten kennelijk niet dat maar 36 van de 54 uur worden betaald. Die Europese richtlijn is er voor de veiligheid van het personeel. Dáár gaat het ons om."