Na succesvolle kraakactie: SP zet meldpunt leegstand op

24 mei 2006

Na succesvolle kraakactie: SP zet meldpunt leegstand op

Alle langdurig leegstaande woningen aan de Erasmustraat in het Oude Noorden zullen op korte termijn weer verhuurd worden. De woning op nummer 96, die op 30 april gekraakt werd door buurtbewoners en de SP, is al ter verhuur aangeboden in de woonkrant en op woonnet Rijnmond. De overige vijftien langdurig leegstaande woningen volgen binnenkort. Dat liet Bart Kesselaar, manager van Comwonen, per brief weten aan de SP afdeling Rotterdam.

De SP denkt dat veel meer straten en buurten van Rotterdam kampen met langdurige leegstand van prima verhuurbare corporatie woningen. Volgens officiële cijfers van het ministerie van VROM neemt de leegstand de laatste jaren behoorlijk toe. Zo'n 5,5 procent van de corporatie woningen staat leeg, waarvan de helft langer dan drie maanden.

Eén van de oorzaken daarvan is het gemeentelijke huisvestingsbeleid, waarin corporaties aangemoedigd worden om een deel van hun woningvoorraad te verkopen. In een heel aantal gevallen blijken die woningen maar moeilijk verkoopbaar. Het gevolg is leegstand. Terwijl aan de andere kant veel woningzoekenden in de rij staan om diezelfde woningen te huren.

Actievoeren helpt!
Het nieuwe college van B&W zegt dat slechte beleid te willen voortzetten. Tel daarbij op dat de gemeente ook door wil gaan met de sloop van veel goede woningen, zoals in Nieuw Crooswijk. Dat leidt er volgens de SP toe dat Rotterdam afstevent op een nieuwe periode van grote sociale woningnood.
De kraakactie in de Erasmustraat heeft laten zien dat woningzoekenden en buurtbewoners daar wel wat aan kunnen doen.

Meldpunt leegstand
De SP afdeling Rotterdam gaat een Meldpunt Leegstand opzetten. Buurtbewoners kunnen daar langdurig leegstaande woningen melden. We willen graag weten hoelang een woning ongeveer leeg staat, wie de eigenaar is en – indien bekend – wat de oorzaak van de leegstand is.
Met het meldpunt willen we een beter beeld krijgen van de leegstand in Rotterdam en de oorzaken daarvan. Tegelijkertijd wil de SP samen met bewoners actie ondernemen om die leegstand te bestrijden.

Langdurige leegstand melden kan op deze site, per post (Teilingerstraat 21-A, 3032 AP Rotterdam) of telefonisch (010 707 48 78)

Meld leegstand nu!
Woningzoekenden Oude Noorden kraken leegstaande corporatiewoning