Maastoren: te hoog, te breed en te lomp

2 mei 2006

Maastoren: te hoog, te breed en te lomp

De SP in Rotterdam vindt dat de nieuwe gemeenteraad zich nogmaals moet buigen over het gegeven vrijstellingsbesluit voor de bouw van de Maastoren. Raadslid Leo de Kleijn heeft hierover op donderdag 27 april een motie ingediend. Deze werd aangenomen, met als enige tegenstemmer Leefbaar Rotterdam.

Maastoren

De Maastoren wordt volgens De Kleijn ‘te hoog, te breed en te lomp.’ Met ruim 160 meter en tien bovengrondse parkeeretages druist het bovendien in tegen het bestemmingsplan. Leefbaar Rotterdam heeft deze op 2 maart, in de laatste vergadering voor de verkiezingen, willen omzeilen met een vrijstellingsbesluit.

Volgens de SP en de ChristenUnie/SGP, die samen de motie indienden, is hiervoor niet de juiste procedure gevolgd. ‘Het werd gepresenteerd als hamerstuk’, zegt De Kleijn. ‘De politieke besluitvorming over de hoogste toren van Nederland werd op die manier 'afgerond' zonder plankaart, zonder bouwtekeningen en vooral zonder inhoudelijke afweging van de verschillende belangen.’ Hij noemt de gevolgde procedure ‘weinig zorgvuldig.’ De motie is door alle partijen, behalve Leefbaar Rotterdam, aangenomen. Hiermee wordt de vergunningenprocedure opgeschort en kan de nieuwe gemeenteraad alsnog inhoudelijk de zaak bekijken.

Demissionair wethouder Van Sluis toont zich na het aannemen van de motie weerbarstig. Tegenover de lokale pers schermt hij bovendien met eventuele miljoenenclaims die de gemeente te wachten staat. ‘Vreemd verhaal’, oordeelt De Kleijn. ‘Ik mag toch aannemen dat Rotterdam een ontsnappingsclausule heeft laten opnemen in de overeenkomst met opdrachtgever en ontwikkelaar in geval van politieke kinken in de kabel. Maar goed, Van Sluis is straks toch weg. Als raad moeten we verder de discussie aangaan met de nieuwe wethouder.’
Waarschijnlijk zal de Maastoren geagendeerd worden in de commissievergadering van 11 mei.

Motie Maastoren