Buurten in Groot IJsselmonde

15 mei 2006

Buurten in Groot IJsselmonde

Vanwege de problemen rond de assessments van de I/D-ers, het zwartboek daarover van verschillende instellingen, brachten we, samen met SP-lid Jose Berends, een bezoek aan de OMIJ, broedplaats van veel additionele en gesubsidieerde arbeid. Verstandelijk gehandicapten, mensen met andere beperkingen, enkele honderden doen via de OMIJ al jaren maatschappelijk zinvol werk en krijgen daar ook een eervolle beloning voor. We spraken over de bedreigde toekomst van de I/D-ers van de OMIJ.

Daarna snel naar de Wijkbus. Vrijwilligers runnen al vele jaren een wijkbus die de vele ouderen van IJsselmonde van hot naar her binnen de wijk vervoeren. Dat alles wordt sinds 5 jaar met veel succes geregeld en georganiseerd door Gerdien, ook een I/D-er wiens baan nu op de tocht staat en daarmee de Wijkbus.

Gerdien op kantoor van de Wijkbus

Gerdien moet van SoZaWe doorstromen, maar zelf wil ze dat niet. De wijkbus wil haar wel in dienst nemen, maar dat kost 25.000 Euro en dat hebben de vrijwilligers niet.
Volgens ons een kwestie die snel kan worden opgelost. Via de deelgemeente, via de RET, via de Coolsingel, maar het moet en het zal voor Gerdien in oktober vertrokken is.

Intussen vervoert de Wijkbus met 4 busjes ruim 34.000 mensen per jaar, dat zijn er zo’n 130 per dag, want in het weekend rijden ze niet. Vrijwilliger Henk reed ons van de ene naar de andere afspraak en liet ons tussendoor de wijk zien.

Bij de visboer..

Een korte stop bij winkelcentrum Keizerswaard, waar we SP-lid Alexandra Bartelo ontmoetten, voor een broodje Kibbeling bij een van de beroemde, prijswinnende, visboeren daar.
Na de vis door naar de BSW, Buurt en Speeltuinwerk. De BSW heeft vele honderden I/D-ers in dienst op de speeltuinen en de Duimdroppen op de pleinen van Rotterdam.

In de verkiezingstijd beloofden alle partijen gouden bergen aan de Rotterdamse speeltuinen. Met name de PvdA beloofde op te komen voor de I/D-banen. Vanaf morgen zullen we zien of ze zich aan hun woord houden. De SP zal ze er in ieder geval aan herinneren. Om te beginnen op de hoorzitting die de fractie inmiddels heeft aangevraagd. Als laatste een gesprek met de bewoners van Hordijkerveld die zich al jaren verzetten tegen de sloop van hun flats.

Die 7 flats, 288 woningen, liggen in een mooi parkje en Vestia wil daar villa’s bouwen. Met een sterkere fractie en met nieuwe gezichten en nieuwe moed, gaan we als SP door met onze steun aan de overgebleven bewoners. Ook Vestia schijnt inmiddels meer tijd nodig te hebben voor haar sloop- en bouwplannen “omdat de markt tegenzit”. Leo de Kleijn is onze nieuwe woordvoerder ‘bouwen en wonen’ en samen met hem ga ik bij Vestia snel uitzoeken wat er nu nog over is van hun plannen, hoe het zit met het bestemmingsplan en wat ze op termijn willen met de vele andere flats bij de Huniadijk. Flats die een paar jaar geleden wel een upgrading hebben gehad maar waar nu toch weer onzekerheid over bestaat onder de vele honderden bewoners. En onzekerheid leidt tot verloedering en dan komt het sloopspook haast vanzelf dichterbij.

Edwin de Voigt