Rotterdamse SP: 'gelijk loon voor gelijk werk'

12 april 2006

Rotterdamse SP: 'gelijk loon voor gelijk werk'

In Den Haag demonstreerden vandaag meer dan duizend mensen onder de leus: gelijk loon voor gelijk werk'. FNV Bondgenoten riep met het protest op de grenzen niet op 1 januari of 1 mei te openen voor arbeidsmigranten, maar eerst de zaken beter te regelen. Een hoop Rotterdamse SP'ers deden mee.

'gelijk werk, gelijk loon'

"Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen hier minder dan het CAO-loon verdienen. Dat is gewoon uitbuiting, maar het leidt ook tot verdringing op de arbeidsmarkt, oneerlijke concurrentie. Mensen uit andere landen zijn van harte welkom, maar 'gelijk loon voor gelijk werk' hoort het uitgangspunt te zijn! En daar moeten we samen met de Polen en hun vakbeweging voor vechten!"

Dat zegt Lot van Baaren, Rotterdam SP lid en vakbondsactivist in de Abvakabo. Lot is van de duizend deelnemers aan de manifestatie. Lot: "Als je de verhalen hoort over uitbuiting en intimidatie van buitenlandse werknemers bij veel bedrijven: verschrikkelijk. Mensen die maanden niet uitbetaald krijgen! En als ze daarover klagen stuurt zo'n werkgever een knokploeg op die mensen af. Bij een champignonkwekerij in Rossum trof de FNV onlangs twaalf Polen aan die maanden als slaven werden behandeld!"

SP in de lucht

De SP maakt zich grote zorgen over de situatie op de arbeidsmarkt. SP Tweede Kamerlid Jan de Wit: “Laten we eerst in Nederland de boel op orde brengen, illegaal werk bestrijden, gelijk loon voor gelijk werk garanderen en er voor zorgen dat alle mensen die nu nog aan de kant staan aan het werk komen, zoals werkzoekenden en mensen met een arbeidshandicap. Maar denk ook aan onze kinderen, die nu worden opgeleid op de VMBO’s voor beroepen in de bouw, industrie en vervoer. Daar hebben we meer tijd voor nodig. Laten we dat regelen en dan in 2009 kijken of we inmiddels zo ver zijn om nieuwe stappen te nemen.”

De SP zegt nee tegen grenzeloze uitbuiting en concurrentievervalsing. De Wit: “Nederland moet uitwassen van het vrije verkeer van werknemers en zelfstandigen binnen Europa bestrijden. Als de EU daarvoor geen ruimte wil geven, moeten verdragen opgezegd worden die mistanden mogelijk maken.”

Het verslag op de landelijke SP website