Collegeperikelen: Rotterdam kan beter, doe dat dan ook!

8 april 2006

Collegeperikelen: Rotterdam kan beter, doe dat dan ook!

De verkiezingen van 7 maart lieten een duidelijk beeld zien: Rotterdammers wilden naar links. Naast de PvdA was de SP de enige winnaar. Een links college met GroenLinks, SP en PvdA werd mogelijk: samen 23 zetels.
Fractievoorzitter Peter van Heemst van de PvdA wilde een andere kant op – een breed college met VVD, CDA, SP en PvdA, de eerste twee voor de continuïteit plus de twee winnaars.

Niet onze eerste keus, maar als SP zijn wij vanaf het begin open en eerlijk de discussie aangegaan. Terwijl met name de VVD vanaf het begin zei: ‘met de SP, dat is onmogelijk!’
Voor de SP gaat het om de inhoud. Enkel aanschuiven om VVD beleid uit te voeren, dat kan niemand van ons verwachten. Met een constructieve houding praten over wat er mogelijk is, is vele malen beter voor de stad. Helaas denkt niet iedereen er zo over.
Vrijdag 7 april werd van alle betrokken partijen gevraagd duidelijk te maken waar ze stonden. De SP ging die discussie in met de vraag om duidelijkheid: ‘De SP wil meedoen, maar dan moeten de andere partijen laten zien dat ze echt willen dat de SP meedoet. Daarom moet de sloop van Nieuw Crooswijk opnieuw ter discussie worden gesteld.’
Theo Cornelissen: ‘Het opnieuw ter discussie stellen van het Masterplan Nieuw Crooswijk is voor ons een toetsteen om te kijken hoe serieus de veranderingsgezindheid bij VVD, CDA en PvdA is. Zodra die getoond wordt, zitten we aan tafel.’

Maar zover kwam het niet. De VVD kondigde aan niet met de SP in zee te willen. En de PvdA besloot daarop niet de constructieve houding van de SP te waarderen, maar de weigerachtige houding van de VVD te belonen. De SP werd ingeruild voor GroenLinks, en de onderhandelingen gingen verder. De stad dreigt terug te keren naar de grijze jaren negentig, toen Rotterdam ook werd bestuurd door een brede coalitie van VVD, CDA, GroenLinks en PvdA. Wat GroenLinks doet is nog onduidelijk. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op – we zullen ze volgen.

SP Rotterdam betreurt afbreken onderhandelingen