27 april: Tweeminutendebat: de bouwplannen Maastoren Kop van Zuid

26 april 2006

27 april: Tweeminutendebat: de bouwplannen Maastoren Kop van Zuid

De fracties van ChristenUnie-SGP en SP verzoeken u een tweeminutendebat toe te staan in de raadsvergadering van 27 april 2006. Het debat zal gaan over de bouwplannen voor de Maastoren op de Kop van Zuid.

Voor deze voorgenomen bouwplannen moet een vrijstellingsbesluit genomen worden, omdat er uitgegaan wordt van een hoogte van 165 meter, er buiten de planologische bebouwingsgrenzen gebouwd zal worden en voorzien is in tien parkeerlagen bovengronds.
Over deze invulling van de bouwplannen is grote beroering ontstaan onder bewoners van de Kop van Zuid en het Noordereiland en de deelgemeente Feijenoord.
Ondergetekenden zijn van mening dat het uit het oogpunt van politieke zorgvuldigheid zeer wenselijk is dat de gemeenteraad een politieke discussie voert over de invulling van de Maastoren, voordat het college onomkeerbare besluiten neemt met betrekking tot de voorgenomen bouwplannen.
Het gaat om een belangrijk bouwwerk, waarvan de invulling in hoge mate het aanzien van dit deel van de stad zal bepalen voor een groot aantal jaren.

Motie: Maastoren

Constaterende dat

• de uitgangspunten voor bouwen op de locatie Z4 zijn vastgelegd in het bestemmingsplan, te weten: niet hogere bebouwing dan 135 meter, bebouwing binnen de bebouwingsgrenzen en alleen ondergronds parkeren
  • er voor de voorgenomen bouwplannen een vrijstellingsbesluit genomen zal moeten worden daar er uitgegaan wordt van een hoogte van 165 meter, er buiten de planologische bebouwingsgrenzen gebouwd zal worden en er voorzien is in 10 parkeerlagen bovengronds