Toelage voor kinderen kan niet worden gebruikt voor reguliere zwemlessen

30 maart 2006

Toelage voor kinderen kan niet worden gebruikt voor reguliere zwemlessen

Rotterdammers met kinderen en een minimuminkomen kunnen jaarlijks een ‘Toelage voor kinderen’ krijgen in het kader van de bijzondere bijstand. Deze toelage moet gebruikt worden voor zaken als schoolkosten of lidmaatschappen van (sport)verenigingen. Sinds jaar en dag kan deze toelage ook gebruikt worden voor zwemlessen bij de Rotterdamse zwembaden; zie uw beantwoording van onze vragen over de 5jaarZwemlesjaar campagne in 2005:

Vraag 6:
Is het college bereid de financiële drempels voor zwemles te verlagen voor de Rotterdamse minima? Zo ja, hoe? En zo nee, waarom niet?

Antwoord:
De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid biedt Bijzondere Bijstand voor huishoudens met een inkomen op bijstandsniveau en thuiswonende kinderen van 4 tot en met 17 jaar.
De bijzondere bijstand vergoedt onder andere deelname aan zwemles bij verenigingen tot een bedrag van € 207,- per kind per jaar.
Omdat een kind er ongeveer 2 seizoenen over doet om zijn diploma te behalen, dekt de tegemoetkoming van € 414,- van de bijzondere bijstand de kosten van de zwemlessen volledig. Bij zwemverenigingen bestaan overigens ook wachtlijsten, maar die zijn korter en de zwemlessen zijn goedkoper. Op dit moment wordt de website van ‘5 jaar? Zwemlesjaar!’ aangepast om de ouders over de zwemverenigingen te informeren.

Recentelijk is echter blijkbaar een andere instructie van toepassing bij de districten van SoZaWe. Omdat de meeste zwemlessen niet via een vereniging gaan maar gewoon met knipkaarten via de Rotterdamse zwembaden vallen gemaakte kosten voor de zwemlessen van de kinderen nu buiten deze regeling. De toelage geldt namelijk alleen voor kosten via een sportvereniging. Dit betekent in de praktijk dat kinderen van mensen met een minimuminkomen niet meer op zwemles kunnen. Er zijn maar weinig zwemverenigingen en ook die hebben lange wachtlijsten. Overigens lijkt deze beleidsmaatregel ons in schril contrast staan met alle zwemlesbevorderende maatregelen van de gemeente in de afgelopen jaren.

Onze vragen:

1. Bent u bekend met dit probleem?
  2. Bent u met ons eens dat dit plotseling vasthouden aan de exacte regels er voor kan zorgen dat kinderen van zwemles worden gehaald? En zo nee, waarom niet?
  3. Vindt u de gemeente Rotterdam een betrouwbare partner als een al jaren bestaande regeling opeens veranderd wordt?
  4. Bent u met ons eens dat deze nieuwe beleidsregel snel moet worden afgeblazen, zodat de Rotterdamse kinderen met ouders op bijstandsniveau net als hun meer kapitaalkrachtigere vriendjes op zwemles kunnen? En zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Josine Strörmann