Elephant Talk III: ‘Veiligheid is geen rechts probleem, maar kent nu wel rechtse oplossingen’

6 januari 2006

Dat veiligheid geen probleem is waar alleen VVD en Leefbaar Rotterdam zich drukmaken, bewees de derde aflevering van een serie debatten in The White Elephant.

In een breed uitwaaierende discussie tussen gasten en zaal werd duidelijk dat veiligheid meer vergt dan alleen repressie.
Aan het eind van de middag werd feestelijk het eerste exemplaar van de bundel ‘120% Rotterdammer, gedichten en gedachten’ overhandigd aan Sander de Kramer. Een foto-impressie.

Elephant talk - Panel
SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen: ‘Veiligheid is niet alleen een rechts probleem, maar kent in Rotterdam veel rechtse oplossingen.’ GroenLinks’er Oran Kaya: ‘Veiligheid gaat over het algemeen over integratie en sociale cohesie.’

Elephant talk - de Goede
Anneke de Goede (CleoPatria). ‘Een Turkse vrouw zonder zelfvertrouwen voelt zich ook niet veilig op straat.’

Elephant Talk - Bert Creemer
Bert Cremers, fractievoorzitter PvdA: ‘Veelal zijn de vaders in de opvoeding afwezig. De volgende generatie heeft geen ander voorbeeld en vervalt daarom in dezelfde rol.’

Elephant Talk - Hans Visser
Dominee Hans Visser van de Pauluskerk verlang naar het post-Verdonktijdperk: ‘Zorg ervoor dat dat snel aanbreekt’. Ook op het gebied van het drugsbeleid en de daklozen kan nog veel verbeterd worden. En of de vrouwen van de Keileweg inderdaad goed terecht gekomen zijn moet nog blijken met de loop van de tijd. Men denkt vaak - onterecht: ‘Pauluskerk weg, problemen weg.’

Elephant Talk - Wim Bekenkamp
Gespreksleider Wim Bekenkamp: ‘Is het wel goed om het probleem veiligheid aan dat van integratie te koppelen?’

Elephant Talk - Hans Vos
Buuragent Hans Vos: ‘Laat niemand anoniem zijn in zijn buurt.’

Elephant Talk - Monica den Boer
Monica den Boer, criminologe aan de VU: De overheid moet zich zorgen maken dat zij de maatregelen tegen terrorisme niet overdrijft. De maatregelen kunnen erger zijn dan de kwaal.’

Elephant Talk - Edwin de Voigt
Edwin de Voigt presenteert de bundel ’120 % Rotterdammer, gedichten en gedachten.’ Rotterdamse dichters en columnisten geven hun visie op Rotterdam waar je, als je niet voldoende verdient, niet vrij bent om te wonen waar je wilt.

Elephant Talk - Sander de Kramer en Edwin
Sander de Kramer, ex- hoofdredacteur van de straatkrant en een van de deelnemers aan het project, ontvangt het eerste exemplaar.

Elephant Talk - 120% Rotterdammer
De Kramer leest een stuk van Jan Oudenaarde: ‘En tussen die beklemmend grootse stapeling / van steen leidde de blinkende rivier het schip / hem naar het hart van deze bijzondere stad.’

Elephant Talk - Publiek
...

Elephant Talk - Joz Knoop
Joz Knoop zet een treffende ode aan de Erasmusbrug neer.

Carrie: ‘Wij kunnen op dit moment maar een ding zeggen: Tering! Uit bewondering. Voor die stad die zich altijd uit elke puinhoop verheft: Rotterdam.’

Elephant Talk - Gerard Wold en Peter den Haan
Gerard Wold sluit gewoontegetrouw af met een geimproviseerd lied over alles wat die middag de revue passeerde.

Elephant Talk is het maandelijks politiek cafe dat de SP en GroenLinks organiseren in The White Elephant aan de Kruiskade. Wie ook wil meepraten is welkom op zondag 15 januari 2006 om 16.00 uur in de White Elephant. Dan keer is het onderwerp 'Burgerschap en de stad’. Toegang gratis. Meer info: www.elephanttalk.nl

De bundel ‘120 % Rotterdammer’ is voor 5 euro te verkrijgen via SP afdeling Rotterdam en is te koop via Donner en Van Gennep. De opbrengst van dit bijzondere werk gaat naar stichting Kifaia die jongeren in de Gazastrook ondersteunt.