h

Chauffeurstekort Vervoer op Maat

23 januari 2006

Chauffeurstekort Vervoer op Maat

Door het recent ingevoerde taxi-examen, dat niet alleen voor reguliere taxi’s geldt maar ook voor de zogenaamde contract- en doelgroepenvervoerders, komen in het hele land vervoersbedrijven in de problemen.

Per 1 januari moeten de chauffeurs een geldige chauffeurspas hebben. Er is een ingroeiregeling voor bestaande chauffeurs, zij hebben langer de tijd om hun examen te halen. Deze regeling geldt echter alleen voor contractvervoerders die altijd dezelfde ritten met dezelfde mensen rijden, zoals het leerlingenvervoer voor leerlingen van het speciaal onderwijs. Wij hebben vernomen dat een flink aantal chauffeurs voor het examen zakt en dat dit capaciteitsproblemen bij de vervoersbedrijven veroorzaakt. In de zaterdageditie van het ADRD lazen we dat de dienst JOS (het oude DSO) inmiddels in de clinch is met de Rotterdamse Mobiliteitscentrale over de vele klachten van scholen en ouders bij het leerlingenvervoer. Ritten die niet worden uitgevoerd, kinderen die een uur moeten wachten op hun taxi en dat soort zaken. Als dit soort problemen bij het leerlingenvervoer al spelen, vermoeden wij dat ze in veel grotere mate aanwezig zijn bij Vervoer op Maat. Voor Vervoer op Maat geldt immers de eerdergenoemde ingroeiregeling niet, omdat de VoM’ers niet altijd dezelfde ritten rijden.

Onze vragen:

  1. Zijn er inderdaad n.a.v. deze problematiek capaciteitsproblemen bij het zogenaamde doelgroepenvervoerders, zoals het Vervoer op Maat?
  2. Zo ja, hoe denkt u dit op te lossen, zodat ook de gehandicapte Rotterdammers van jong tot oud deel kunnen blijven nemen aan onze samenleving?

Met vriendelijke groet,
Theo Cornelissen

U bent hier