Bewoners Klein Trapezium voor de rechter

30 december 2005

Bewoners Klein Trapezium voor de rechter

Op 9 januari begint voor de Rotterdamse rechtbank de rechtszitting tegen de laatste twaalf gezinnen die nog in Klein Trapezium wonen. Klein Trapezium is het blok dat in de sloopplannen voor Nieuw Crooswijk als eerste tegen de vlakte moet.

Het WBR heeft de twaalf gezinnen gedaagd en vraagt de rechter hen uit te zetten, omdat ze weigeren vrijwillig te vertrekken. De gezinnen worden gesteund door de Federatie Bewonerscomités Nieuw Crooswijk (FBNC) en verdedigd door het Advokatenkollektief Rotterdam.

De zitting vindt plaats in het gerechtsgebouw aan de Laan op Zuid en begint op 9 januari 2006 om 9.45 uur. Het gaat om een comparitie, waarbij beide partijen nogmaals hun argumenten naar voren kunnen brengen en verduidelijken. De FBNC heeft een aantal deskundigen rond sloop, waaronder de Delftse professor André Thomsen, uitgenodigd om vragen van de rechter te beantwoorden. De rechter doet dan waarschijnlijk enkele weken later uitspraak.

Bewoners van Nieuw Crooswijk en de Bond Behoud Sociale Huisvesting (BBSH), waarin onder andere de Rotterdamse SP is vertegenwoordigd, roepen alle Rotterdammers op om vanaf 9.00 uur hun stem te komen laten horen buiten de rechtbank.

In Nederland worden 56 wijken geherstructureerd, maar nergens is het verzet zo groot als in Nieuw Crooswijk. Inmiddels staat de wijk bekend als voorbeeld van hoe bewonersinspraak niet geregeld moet worden.