Laat de bevolking zich uitspreken over de RET

8 november 2005

Laat de bevolking zich uitspreken over de RET

Actiecomité RED de RET zet strijd voort
Rotterdammers moeten zich kunnen uitspreken over de verzelfstandiging van de RET. Dat vindt het actiecomité RED de RET die uit de media heeft vernomen dat het college van burgemeester en wethouders besloten heeft dat er geen referendum komt.

Het actiecomité RED de RET legt zich niet bij het besluit van het college neer. Actiecoördinator Mathijs Spaas: “Er zijn meer wegen die naar het einddoel leiden. Of er een referendum komt is vooral een beslissing van de gemeenteraad. Uiteindelijk moeten zoveel mogelijk Rotterdammers duidelijk maken of zij toestaan dat er in de
nabije toekomst NS-toestanden voorvallen bij de RET, of dat zij zich in een referendum willen uitspreken over wel of geen verzelfstandiging. Bovendien, na 7 maart zit er wellicht een heel ander college en een heel andere raad, met een meerderheid van partijen die de verzelfstandiging niet zien zitten. Ook dan kan de Rotterdamse stemgerechtigde z’n invloed doen gelden.”

Op de onlangs geopende website www.redderet.nl kan iedereen eenvoudig het college en de raad een brief sturen. Spaas: “Daarmee kunnen mensen de druk opvoeren om alsnog een referendum van de grond te tillen. Ook kan iedereen zich daar kenbaar maken als Vriend van de RET wanneer ze een referendum over de verzelfstandiging van de RET een warm hart toedragen.”

Het verbaast Spaas niets dat het college niet mee wil werken aan een referendum: “De gemeente Rotterdam heeft een referendumverordening, die elk initiatief tot een referendum onmogelijk maakt. Bovendien is er vanuit het Rotterdamse bestuur al jarenlang ingezet op de verzelfstandiging van de RET – omdat het van Europa zou
moeten. Die verplichting vanuit Europa is echter van tafel geveegd. Dat kan dus ook met het besluit tot verzelfstandiging van de RET door dit college”

Voor meer informatie:
Mathijs Spaas, actiecoördinator RED de RET,