Nova-peiling: vier zetels voor de SP in Rotterdam

14 oktober 2005

Nova-peiling: vier zetels voor de SP in Rotterdam

Als er nu gemeenteraadsverkiezingen zouden worden gehouden in Rotterdam, zou de SP 4 van de 45 zetels halen. Dat blijkt uit een peiling van Interview-NSS in opdracht van Nova. De partij is daarmee samen met de PvdA de grootste winnaar in zeteltal ten opzichte van de verkiezingen van 2002.

Partij GR '02 peiling '05 tov '02
PvdA 11 14 +3
Leefbaar R'dam 17 12 -5
VVD 4 6 +2
SP 1 4 +3
GroenLinks 3 4 +1
CDA 5 3 -2
ChristenUnie/SGP 1 1 -
Stadspartij 1 1 -
D'66 2 0 -2

Opvallend is dat 57 procent van de Rotterdammers weinig of geen vertrouwen heeft in het huidige stadsbestuur van Leefbaar Rotterdam, CDA en VVD. De coalitie zou bij de verkiezingen geen meerderheid meer halen. De linkse oppositie heeft één zetel te weinig voor een meerderheid van SP, GroenLinks en PvdA.

Zestien procent van de Nederlandse bevolking denkt erover SP te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar, meldt Maurice de Hond deze week op zijn website Peil.nl. Dat zou voor de Rotterdamse SP zes tot zeven zetels betekenen.

Update: Ook het gemeentelijke onderzoeksbureau COS heeft in haar belevingsmonitor gevraagd naar het stemgedrag van de Rotterdammers. In dit onderzoek komt de SP eveneens op vier zetels uit.

De Rotterdamse Barometer (DOC-formaat • Nova / Interview-NSS, 14 oktober 2005)
'Gemeenteraadsverkiezingen: nog ruim vier maanden' (PDF-bestand • Maurice de Hond, 17 oktober 2005)
COS Feitenkaart: 9e Belevingsmontior (PDF-bestand • COS, 27 oktober 2005)