SP op weg naar de raadsverkiezingen

28 september 2005

SP op weg naar de raadsverkiezingen

De ledenvergadering van de SP afdeling Rotterdam koos woensdag een nieuw bestuur en maakte verdere afspraken over wat er naar de verkiezingen toe allemaal moet gebeuren. Ook werd het concept-verkiezingsprogramma 'Rotterdam verdient beter!' gepresenteerd, dat de komende weken met de leden wordt besproken.

'Rotterdam verdient beter!' (PDF, 390 kB) moet een krachtig links alternatief zijn voor het rechtse collegebeleid. In het programma kiest de SP ervoor de RET in gemeentehanden te houden, neemt de partij stelling tegen sloop van goede en betaalbare woningen, en wordt geïnvesteerd in armoedebestrijding, kansen voor de jeugd en zorg voor ouderen en gehandicapten.
Het programma is nog in concept-vorm. De komende weken wordt het vier bijeenkomsten per onderwerp met de leden besproken, om het verder te verbeteren en aan te vullen. Rotterdammers en Rotterdamse organisaties worden van harte uitgenodigd commentaar te leveren op het concept via rotterdam@sp.nl. Op een volgende ledenvergadering op 30 november wordt het programma definitief vastgesteld.

Op dit moment voert een kandidatencommissie gesprekken met alle mensen die zich hebben aangemeld voor de kieslijst voor de gemeenteraad. Begin november doet het afdelingsbestuur, op basis van het advies van de commissie, een voordracht. Vanaf dat moment is deze lijst voor leden en media beschikbaar. Deze lijst wordt eveneens op 30 november definitief vastgesteld.

Tijdens de ledenvergadering van afgelopen woensdag is besloten deel te nemen aan de deelgemeenteraadsverkiezingen in Prins-Alexander, en het besluit over deelname in Feijenoord zes weken aan te houden. Eerder sprak de ledenvergadering af dat de SP vóór het instellen van wijkraden is en dus tegen deelgemeenten in hun huidige vorm. Prioriteit van de SP is het werken in de wijk zelf. Alleen in bovengenoemde deelgemeenten zijn zo veel SP-leden actief dat er menskracht genoeg is om én actief te kunnen blijven in de wijk én zitting te gaan nemen in de deelgemeenteraad.

Op de ledenvergadering werd ook een nieuw bestuur gekozen, dat vorm gaat geven aan de campagne voor de gemeenteraad en de andere activiteiten van het komende halfjaar. Ineke Palm, werkzaam voor het wetenschappelijk bureau van de partij, blijft voorzitter. Kevin Levie, student culturele antropologie, blijft organisatiesecretaris. Theo Cornelissen heeft zitting in het bestuur als fractievoorzitter. Daarnaast zijn er dertien algemene bestuursleden gekozen: Alexandra Bartolo, Geertje Boekhoudt, Coen Bruinen, Bob ter Haar, Liesbeth Hoogenboom, Leo de Kleijn, Paul Mepschen, Jessica van Ruitenburg, Wiel Senden, Oane Sikkema, Mathijs Spaas, Kees van den Tol en Corrie Vulto. De adresgegevens en foto's van alle bestuursleden zijn te vinden op de bestuurspagina.

'Rotterdam verdient beter!' - Concept-verkiezingsprogramma 2006 (PDF, 390 kB)