RED de RET: SP organiseert verzet tegen verzelfstandiging RET

1 september 2005

RED de RET: SP organiseert verzet tegen verzelfstandiging RET

Vandaag heeft de SP afdeling Rotterdam het initiatief genomen tot de actie "RED de RET".
Maandag 12 september is er om 20 uur een vergadering in het SP-gebouw aan de Vijverhofstraat 65. Daar zal een comité gevormd worden dat verdere acties zal organiseren.

Aanleiding voor de actie is het besluit van de gemeente Rotterdam om de RET per 1 januari 2007 te verzelfstandigen.

Eerdere verzelfstandigingen van overheidsbedrijven bleken een eerste stap tot volledige privatisering. En privatisering van nutsbedrijven en publieke diensten hebben meestal geleid tot hogere salarissen voor het management, verslechtering van de arbeidsomstandigheden voor het lagere personeel en vooral tot hogere prijzen en slechtere service voor de burgers.

Het comité 'RED de RET' streeft naar een referendum op 7 maart 2006 waarbij de bevolking van Rotterdam zich kan uitspreken over de voorgenomen verzelfstandiging. De bevolking van Amsterdam heeft zich een paar jaar geleden in een referendum al massaal uitgesproken TEGEN een verzelfstandiging van hun Gemeentelijk Vervoer Bedrijf.

Het comité 'RED de RET' gaat er van uit dat de Tweede Kamer in de 'Wet Personen Vervoer 2000' een uitzondering zal willen maken voor Amsterdam en Rotterdam als de bevolking van die steden zich massaal uitspreekt tegen een verplichte verzelfstandiging.

Het comité 'RED de RET' wil dat het openbaar vervoer in de stadsregio integraal geregeld wordt door een gemeentelijke tak van dienst met maar één doel: goed en betaalbaar openbaar vervoer voor alle inwoners. Het streven naar maximale winst staat haaks op die doelstelling.

Het comité 'RED de RET' wil de krachten bundelen van alle gebruikers van het openbaar vervoer in de regio Rotterdam en steun bieden aan het personeel van de RET dat zich al eerder massaal heeft uitgesproken tegen de verzelfstandiging.

Uitnodigingen voor de bijeenkomst op 12 september gaan naar RET-medewerkers, SP-leden, helpers bij eerdere RET-acties, reizigers van de bus, de tram en de metro.

Komend weekend zal de SP ook op de markt en bij de Havendagen en de Uitmarkt oproepen verspreiden.

Meer info:
Mathijs Spaas, SP-deelraadslid in Noord;