Persbericht: Ontbreken Risicokaart Zuid-Holland

27 juli 2005

Persbericht: Ontbreken Risicokaart Zuid-Holland

Schriftelijke vragen aan het college van B&W

Rotterdam, 27 juli 2005

Geacht college,

De SP fractie van Zuid Holland vroeg gisteren om een onderzoek naar de gang van zaken na de stroomstoring in het Botlek gebied zoals bij Shell Pernis. Er was die dag een enorme rookontwikkeling door het affakkelen van overtollige gassen en drie branden. Grote hoeveelheden CO2, roet en fijnstof kwamen vrij. De veiligheid en de gezondheid van Rotterdamse medewerkers en bewoners kwamen in het geding.

De stroomstoring en de gevolgen daarvan voor de chemische industrie roept vragen op over de mogelijke risico’s in onze regio.

Na de vuurwerkramp in Enschede is besloten tot het maken van een risicokaart waarop bewoners via internet kunnen zien welke mogelijke risico’s er in welke regio zijn. Risicovolle bedrijven en mogelijke gevaarlijke stoffen worden op deze site in kaart gebracht. De Risicokaart van bijvoorbeeld Noord-Holland toont bedrijven met risicobronnen, giftige stoffen en vuurwerkopslagen maar ook vervoer van gevaarlijke stoffen. In de meeste provincies is de kaart al beschikbaar, in Zuid-Holland niet.

Rotterdam kent behalve de Botlek nog vele andere risicogebieden.

Onze vragen:

1. Zijn Rotterdamse risicogebieden en die van de Stadsregio Rotterdam al in kaart gebracht?
  2. Wanneer denkt u dat deze gegevens voor Rotterdamse bewoners en werknemers wel toegankelijk zijn?

Theo Cornelissen
Fractievoorzitter SP (06 20430196)