Armoedebestrijding: GroenLinks, PvdA en SP vullen gaten in voorstel college

17 juni 2005

Armoedebestrijding: GroenLinks, PvdA en SP vullen gaten in voorstel college

Aanstaande donderdag 23 juni wordt in de raadsvergadering de jaarrekening 2004 behandeld. Inmiddels is duidelijk geworden dat de gemeente heel wat geld heeft overgehouden, juist op het beleidsveld sociale zaken. Nadat GroenLinks, PvdA en SP op 12 mei een aantal voorstellen voor armoedebestrijding presenteerden (‘Meer armslag voor kansarmen’), kwam het college in juni met plannen die daar zeer goed bij aansluiten. Wij zijn daar erg tevreden over maar gaan toch de 23e twee moties indienen om een aantal zaken nog net iets beter te regelen.

De wethouder stelt voor, net als wij deden, om 65 plussers met alleen AOW € 350,- per jaar extra te geven. Het grote verschil tussen zijn en onze plannen is echter dat hij een wachttijd van drie jaar aanhoudt. Wat ons betreft is dat onzin, het enige doel dat die wachttijd kan hebben is kostenbesparing. Vandaar dat wij met een motie komen waarin we de € 350,- nog dit jaar, zonder enige wachttijd, willen gaan verstrekken aan deze doelgroep. Een tweede motie waar we mee komen is een voorstel om de beperkte vrijlatingsregeling voor herintreders op de arbeidsmarkt die nu in Rotterdam wordt toegepast uit te breiden. Wat ons betreft moeten bijstandsgerechtigden die parttime aan het werk gaan financieel tegemoet gekomen worden zodat deeltijdarbeid ook gaat lonen.

Bijlage:
Meer armslag voor kansarmen
Motie categoriale bijzondere bijstand ouderen
Motie deeltijdarbeid moet lonen

Voor meer informatie: